ChristenUnie wenst meer sociale huurwoningen

sociale huurwoningendonderdag 18 juni 2015 08:29

De ChristenUnie heeft zich in de gemeenteraad van Meppel altijd sterk gemaakt voor sociale woningbouw. Daarom heeft de fractie in 2013 er nog voor gepleit om vast te houden aan de doelstelling voor 30 tot 50 procent sociale woningbouw in het bestemmingsplan voor de Nieuwveense Landen. Een motie van Gert Stam hierover werd door alle fracties ondersteund. Nu de crisis ons dwingt om flexibeler om te gaan met bestemmingsplannen, stelde het college voor Nieuwveense Landen ook flexibeler om te gaan met de regels en afspraken. De fractie stemde hier onlangs mee in, inclusief het weglaten van de percentages voor sociale woningbouw.

Waarom gaat de ChristenUnie fractie dan nu akkoord met een flexibilisering van het bestemmingsplan voor de Nieuwveense Landen? Dit is omdat er inmiddels een veel betere manier is om er voor te zorgen dat er voldoende sociale huurwoningen worden gebouwd. Dat is de Woonvisie, die onlangs de inspraak is ingegaan.. Door veranderde wetgeving zijn woningcorporaties verplicht om met gemeenten prestatieafspraken te maken en daarmee kan de gemeente zo nodig woningcorporaties verplichten om huurwoningen te bouwen. Omdat in de Woonvisie goede plannen staan voor het bouwen van huurwoningen, is het verantwoord om de flexibilisering van het bestemmingsplan voor de Nieuwveense Landen te steunen. In de Woonvisie staat dat de gemeente Meppel het belangrijk vindt dat 30 tot 50 procent van het totale woningbouwprogramma bestaat uit sociale woningbouw. Sociale woningbouw kan ook bestaan uit koopwoningen die goedkoop zijn in vergelijking met andere koopwoningen. Maar natuurlijk zijn er mensen voor wie dit geen optie is en daarvoor is het nodig dat er voldoende huurwoningen worden gebouwd. Volgens de Woonvisie van Meppel bestaat 20 tot 30 procent van het totale woningbouwprogramma bestaat uit  betaalbare huurwoningen (onder 618 euro).

Wat is nu het voordeel van flexibilisering van het bestemmingsplan voor de Nieuwveense Landen?

Door de problemen op de woningmarkt heeft de gemeente Meppel veel grond die was aangekocht voor het bouwen van woningen moeten afboeken naar een lagere waarde, omdat er veel minder belangstelling is voor deze grond dan verwacht werd toen de gemeente begon met de Nieuwveense Landen. Om de kansen die er nog wel zijn te kunnen benutten, is het nodig dat de gemeente zo min mogelijk belemmeringen heeft om afspraken te maken met mensen die willen investeren in de Nieuwveense Landen. Een aantal fracties is bang dat dit ten koste gaat van de sociale woningbouw.  Dit zou zonder de nieuwe verplichting voor woningcorporaties, om prestatieafspraken met gemeenten te maken, zeker een risico zijn geweest. Maar met de nieuwe mogelijkheden van de Woonvisie is dit niet meer nodig. In het deel van de Nieuwveense Landen waarmee al begonnen is, ligt het percentage sociale woningbouw zelfs al op 60 procent.

Dat er ondanks de weigering van de woningcorporaties om te bouwen, toch huurwoningen worden gebouwd, zijn komt doordat de gemeente afspraken heeft kunnen maken met particuliere ondernemingen om sociale huurwoningen te bouwen. Hoezeer dit  nodig was, blijkt wel doordat er volgens het jaarverslag 2014 van Woonconcept vorig jaar, 289 woningen minder waren dan in 2011 en gemiddeld 47 reacties per advertentie. In tegenstelling tot sommige andere fracties heeft de ChristenUnie deze afspraken (met de veel bekritiseerde mogelijkheid om er later koopwoningen van te kunnen maken) steeds gesteund, juist omdat de fractie het op het moment dat de woningcorporaties het lieten afweten, belangrijk vond om toch iets te doen aan het tekort aan huurwoningen.

Archief > 2015 > juni