ChristenUnie: dichte winkelpuien beperken levendigheid binnenstad

binnenstad meppeldinsdag 01 december 2015 21:13

In de binnenstad van Meppel worden steeds meer puien van winkels dichtgemaakt en dat vermindert de levendigheid van het centrum. Nu we met het Actieplan Binnenstad die levendigheid juist willen vergroten, is dit een ongewenste ontwikkeling. De ChristenUnie is hierover bezorgd en ziet graag dat aan deze ingrepen een halt wordt toe geroepen. De fractie heeft de situatie aangekaart bij burgemeester en wethouders.

Directe aanleiding voor de stellingname van de ChristenUnie is de opening van de nieuwe ANWB-winkel in de Hoofdstraat. ‘We zijn erg blij met deze aanwinst voor Meppel’ stelt fractievoorzitter Bert Kunnen. ‘Jammer dat de verbouwing is aangegrepen om nu drie winkelramen dicht te maken. Maar kijk es verder rond in de binnenstad. Er zijn inmiddels minstens vijftien puien die dezelfde gesloten uitstraling hebben’ constateert Kunnen. Dat bevordert volgens hem de levendigheid niet en hij ziet graag dat er iets aan gedaan wordt. Volgens de Christenunie is het mogelijk bij het afgeven van een bouwvergunning ook eisen te stellen aan de uitstraling van een winkelpand. Kunnen: ‘En als dat niet is gedaan dan stellen wij voor om met de winkeliers in gesprek te gaan om mee te werken aan een nog aantrekkelijker centrum. Ook winkels kunnen een fraaie bijdrage leveren aan de kwaliteit van de openbare ruimte’.

De ChristenUnie merkt op dat de aangekaarte situaties zich vooral voordoen in de zijstraten van de Hoofdstraat. ‘Dat zijn nu juist de straten die er toch al hier en daar door leegstand minder flatteus bijstaan’ meent de raadsfractie. De Christenunie is van mening dat we juist hier meer alert moeten zijn op negatieve ontwikkelingen, die afbreuk doen de aantrekkelijkheid van onze binnenstad.

Persbericht puien69,3 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2015 > december