ChristenUnie steunt proef Alternatief voor stadsdienst

busmaandag 02 november 2015 18:52

Omdat het OV-bureau Groningen-Drenthe niet meer bereid is om door te gaan met het stadsvervoer in Meppel, gaat de stadsdienst verdwijnen tenzij er een alternatief wordt georganiseerd, wat in een tijd van bezuinigingen een lastige opgave is.

Het is mede vanwege deze reden dat de ChristenUnie, samen met Sterk Meppel en Groen Links, in november 2014 een notitie over het openbaar vervoer met de naam ‘Lijnen uitgezet’ heeft gepresenteerd. Dit leidde tot een unaniem aangenomen motie, waarin de raad kaders stelde voor het openbaar vervoer in Meppel en omgeving. Veel ideeën hieruit zijn overgenomen door het college in het voorstel Alternatief voor stadsdienst. Het voorstel is een proef voor twee jaar, waarna de gemeente met een evaluatie komt. De kern van het voorstel is het kijken naar de mogelijkheid om openbaar vervoer te combineren met het doelgroepen vervoer uit de WMO. In het voorstel Alternatief voor stadsdienst wordt gewerkt met een combinatie van betaalde chauffeurs in dienst van Connection, betaalde chauffeurs van het Wsw-bedrijf Reestmond en vrijwilligers die meehelpen.

De ChristenUniefractie stemt in met het collegevoorstel Alternatief voor stadsdienst. Bert Kunnen noemt in zijn beoordeling van het voorstel drie aandachtspunten. De ChristenUniefractie vindt het belangrijk dat verdringing van werknemers door vrijwilligers wordt voorkomen. Dat was ook een van de randvoorwaarden uit de notitie ‘Lijnen uitgezet’. Nu duidelijk is dat er met dit voorstel juist betaalde chauffeurs hun baan kunnen behouden, die zonder dit initiatief van de gemeente Meppel hun baan kwijt zouden raken, is hier aan voldaan. Ook al neemt dit niet weg dat er een bezuiniging plaatsvindt.

De ChristenUnie het jammer dat er in deze proefperiode nog met de oude dieselbussen wordt gereden. Als het Alternatief voor stadsdienst na de proefperiode voor langere tijd doorgaat, wil de ChristenUnie aandacht voor terugdringing van de milieubelasting door schonere brandstof.

De ChristenUnie heeft begrip voor de keuze om tijdens de proefperiode geen gebruik te maken van de OV-chipkaart. Dit is vanwege het feit dat het lastig is om op korte termijn goede afspraken te maken over een redelijk deel van het geld dat vanuit de organisatie van de OV-chipkaart terugvloeit naar Meppel. Het beginnen zonder overeenkomst met de organisatie van de OV-chipkaart tijdens de proefperiode van twee jaar geeft echter meer vrijheid in het bepalen en veranderen van de route in overleg met het klantenpanel, dat wordt opgezet voor het Alternatief voor stadsdienst. De ChristenUniefractie is tevreden over het feit dat de mogelijkheid om na afloop van de proefperiode alsnog aan te sluiten op de OV-chipkaart wordt onderzocht en geeft aan hier voorstander van te zijn.

Bert Kunnen is blij met de mogelijkheid die Meppel in de proefperiode heeft om de routes aan te passen aan de behoefte van de klanten. Hij spreekt de hoop uit dat Meppel hiermee zoveel als mogelijk in positieve zin kan afwijken van de ironische definitie van openbaar vervoer als een voorziening waarbij “men instapt waar men niet woont en reizigers brengt naar waar men niet moet zijn”. ‘In Meppel doen we dat anders’, stelt Kunnen.’Je stapt in waar het je uitkomt en stapt uit waar je in wilt’.

De gemeenteraad geeft in de raadsvergadering van 29 oktober 2015 unaniem steun aan het voorstel Alternatief voor stadsdienst.

Archief > 2015 > november