Aan het college van burgemeester en wethouders

woensdag 03 februari 2016 17:11

van Meppel Stadhuis

Meppel

Onderwerp:art.32 RvO-vragen functioneren stadsdienst

Meppel, 1 februari 2016

Geacht college,

Wij hebben als fracties van harte ingestemd met de proef van de vernieuwde stadsdienst in Meppel, in combinatie met het WMO-vervoer. Helaas moeten wij constateren dat er, ondanks de lange voorbereidingstijd , diverse zaken rond deze busservice nog niet optimaal zijn uitgevoerd. Zo waren er vooral in de eerste weken zaken als halteborden, bussen en informatie niet op orde. Hierover bereiken ons meerdere reacties en klachten . Maar we moeten constateren dat er nu nog steeds  diverse zaken niet op orde zijn.

Wij betreuren het dat er niet meteen vanaf de start een duidelijk herkenbaar en goed georganiseerd product is neergezet. Veel reizigers die problemen ondervinden haken dan snel af en dit draagt  niet bij tot een positief beeld en goed gebruik van onze stadsdienst.

Hierover hebben wij de volgende vragen.

1. Vorig jaar heeft het OV Bureau Groningen Drenthe de vorige stadsdienst opgeheven en bleef de vraag wat men met het rijdend personeel van Connexxion Taxi Service ging doen. Sinds december van het vorige jaar is dit overgenomen door onze gemeente, thans worden de bussen bestuurd door personeel van Mobitrans.

Welke voordelen heeft t.o.v. de vorige situatie?  Heeft dit eventueel gevolgen  voor het begrote bedrag voor  personeelskosten? Dit omdat beide chauffeursgroepen onder dezelfde CAO rijden.

2. Ons bereiken veel reacties over de slechte herkenbaarheid van de huidige stadsbussen.

In onze buurgemeente Hoogeveen rijdt eenzelfde project met mooie nieuwe en herkenbare stadsbussen.  Wanneer denkt het college dat in Meppel de nieuwe, in de huisstijl gestoken, bussen in gebruik worden genomen? Herkent u zich ook in het beeld dat het logo ‘rondje Meppel’ nog onvoldoende wordt toegepast om de herkenbaarheid van de bussen en halteplaatsen te vergroten?

3. Ons bereiken signalen dat WMO-pashouders geen gebruik maken van de stadsdienst.

Deelt u deze constatering, wat is hiervan de oorzaak en bent u bereid een en ander nader te onderzoeken?

Hoe meet u het aantal WMO-pasgebruikers?

4. Bij de vaststelling van de plannen met de stadsdienst in de gemeenteraad was er sprake van de inzet van  zogeheten ‘Maatjes’. Dit om met name WMO-gebruikers wegwijs te maken in de stadsdienst, zowel op de bus zelf als in de wijk. Hoeveel mensen hebben zich inmiddels aangemeld voor het ‘Maatjesproject’ en hoeveel ‘Maatjes zijn er momenteel actief of in opleiding? En hoe is dan de verdeling van deze ‘Maatjes’ op de bus en in de wijk?

5. Om de gemeenteraad juist te kunnen informeren is besloten dat vanaf dag 1 door het rijdend personeel reizigerstellingen worden gehouden. Gebeurt dit momenteel ook? Kunt u ons de eerste resultaten van deze tellingen melden?

6. Inmiddels zijn er lijnfolders verschenen. Bent u bereid deze huis-aan-huis te verspreiden om zodoende de nieuwe stadsdienst ruime bekendheid te geven?

7. Er bereiken ons ook geluiden dat vanwege de slechte herkenbaarheid het voor reizigers op

Station Meppel niet duidelijk is waar de Stadsdienst zijn halteplaats heeft. Ook wisselt de halteplaats kennelijk, afhankelijk van de ruimtelijke mogelijkheden.

Is het mogelijk om op Station Meppel aan de stadsbus een vaste halteplaats toe te wijzen en dit met duidelijk herkenbare borden aan te geven?

Zijn er mogelijkheden om de doorkomsttijden van de stadsdienst ook aan te geven op het nieuwe digitale lijnenbord?

8. Wij hebben de indruk dat er nog onvoldoende over de stadsdienst is gecommuniceerd. Dat betreft onder andere ook het gegeven dat reizigers in de stadsbus geen gebruik kunnen maken van de OV-chipcard.

Bent u bereid om meer aan klantenwerving te doen en meer reclame en voor de stadsdienst te maken? Bent u bereid om d.m.v. duidelijke communicatie in de lokale media en mogelijk ook op de halteborden melding te maken van het feit dat de OV-chipcard in de bus niet kan worden gebruikt?

9. Meteen vanaf de start van de stadsdienst zou een klantenpanel worden gevormd, om de mening van de klanten te kunnen monitoren. Tot op heden is er nog geen panel ingesteld. Wat is hiervan de reden en wanneer bent u voornemens het panel in te zetten?

10. M.b.t. de stadsdienst liggen er verschillende verantwoordelijkheden bij zowel gemeente als

Connexxion. Kunt u aangeven hoe deze verantwoordelijkheden zijn verdeeld en wie op de geconstateerde gebreken is aan te spreken? Welke inspanningen heeft u gepleegd richting de exploitant om zijn verantwoordelijkheden beter in te vullen?

Archief > 2016 > februari