SteM en ChristenUnie wensen betere stadsdienst Meppel.

Stadsdienstmaandag 07 maart 2016 20:10

Binnenkort zullen er verbeteringen in de stadsdienst van Meppel worden aangebracht. Dat antwoorden burgemeester en wethouders op vragen van de fracties van de ChristenUnie en SterkMeppel. De raadsleden Peter De Vries (SteM) en Bert Kunnen (CU) zijn gematigd optimistisch over dit voornemen.

Zij betreuren het dat er niet meteen vanaf de start van Rondje Meppel een goed product is neergezet. Het aantal reizigers blijft sterk achter bij de verwachtingen.

Uit de antwoorden blijkt verder dat er vertraging is ontstaan in de levering van de nieuwe, goed herkenbare bussen. Die worden nu eind maart geleverd. “Jammer dat die nieuwe bussen er niet meteen waren, dan had de herkenbaarheid van de bus meer reizigers kunnen trekken”, stelt de Vries. “Maar goed, als er vertraging ontstaat, is daar weinig aan te doen.

Bert Kunnen wijst ook naar Connexxion, de vervoerder. “Ik heb niet het gevoel dat er nu met volle inzet geprobeerd is alles goed voor elkaar te hebben. Het komt op mij nogal amateuristisch over als het bijvoorbeeld gaat om bebording en informatievoorziening op de haltes”.

De gemeente gaat een nieuwe promotiecampagne houden, want inmiddels zijn er ook diverse correcties doorgevoerd op dienstregeling, prijs en routes. De Vries vindt het een verstandig besluit om de prijs voor de WMO-pashouders naar € 1 terug te brengen. “Als je voor 20 cent meer met een taxi van deur tot deur gereden wordt dan ga je niet wachten of de bus zo komt”.

Kunnen is van mening dat het goed zou zijn dat de gemeente de Meppelers de bus gedurende een proefweekend gratis aanbiedt. “Mensen moeten verleid worden, ze moeten het eens kunnen uitproberen, dat bereik je mogelijk met een gratis ritje voor het hele gezin”, aldus het raadslid van de ChristenUnie.

Er is onlangs ook een reizigerspanel ingesteld, dat de invoering van de stadsbus begeleidt en het functioneren van het rondje Meppel kritisch volgt.

Archief > 2016 > maart