Zekerheid voor medewerkers Reestmond

2549870-630x210maandag 11 april 2016 10:00

De ChristenUnie heeft samen met de PvdA een motie ingediend om alle medewerkers van Reestmond met een tijdelijk contract, inclusief degenen die via uitzendbureau Werkplan bij Reestmond werken, een vast contract te geven.

Omdat de ChristenUnie samen met de PvdA eerder het college heeft gesteund in het beleid om deze doelgroep nog geen vaste banen bij Reestmond te geven, maar voor hen werk te zoeken bij reguliere bedrijven, kwamen er natuurlijk vragen over de reden van deze verandering. De ChristenUnie wil nog steeds dat mensen zo regulier mogelijk werken. Voor het streven om mensen zoveel mogelijk bij reguliere bedrijven te plaatsen is loonkostensubsidie beschikbaar en de gemeente heeft er ook echt veel aan gedaan om dit te realiseren. De fractie komt, op basis van de evaluatie van de voortgang van het vinden van werk bij reguliere bedrijven, tot de conclusie dat de resultaten onvoldoende zijn om de onzekerheid die dit voor de betrokkenen met zich meebrengt te rechtvaardigen. Dat het UWV bijna niemand de indicatie voor beschut werken volgens de Participatiewet geeft, maakt het probleem groter. Er was immers op gerekend dat ongeveer een derde van de doelgroep van het UWV de indicatie beschut werken zou krijgen. Voor mensen met deze indicatie zoekt men niet bij voorkeur naar werk in een regulier bedrijf, maar regelt de gemeente een beschermde werkplek, wat eventueel ook bij Reestmond kan zijn. Het resultaat tot nu toe is veel onzekerheid voor de betrokken medewerkers, zonder dat de verwachtte doorstroom naar reguliere bedrijven echt op gang komt. De motie van PvdA en ChristenUnie hierover is aangenomen met alleen de stemmen van CDA en VVD tegen. Wethouder Koning temperde het optimisme door uit te leggen dat dit niet betekent dat hiermee een nieuwe meerderheid in het bestuur van Reestmond is gegarandeerd. Elke gemeente heeft namelijk een gelijk stemrecht. Nu Meppel en Westerveld de helft van de stemmen hebben, is hiermee een belangrijke stap gezet. De fractie is blij met de toezegging van wethouder Koning dat hij zijn best gaat doen om in het bestuur van Reestmond een meerderheid te krijgen voor het geven van vaste contracten, zoals in deze motie is gevraagd. ChristenUnie en PvdA gaan de gemeenteraad van Staphorst vragen om dezelfde stap te zetten.

Archief > 2016 > april