Durf te kiezen: begroting voor 2013

woensdag 07 november 2012 21:34

Ik heb heel wat uren in Zwembad Hesselingen doorgebracht. Niet dat ik zo'n fervent zwemmer ben. Een aanzienlijk deel van de tijd heb ik doorgebracht met wachten. Wachten totdat een van mijn kinderen het zwemmen onder de knie zou krijgen. Bij de een ging het wat sneller dan bij de ander. Dat zag je wel op de kijkles.

Dan werd duidelijk of zoonlief durf had of niet. De een zag geen gevaar en lag in het diepe voordat je er erg in had. Die moest je er gauw weer uitvissen, want durf in combinatie met overmoed kan zomaar tot ongelukken leiden. De ander durfde met zwembanden, badjuffrouwen en vaders in de directe omgeving nog geen stap in het water te zetten. Dat schoot ook niet op, want met een totaal gebrek aan durf, bereik je nooit je doel.
Voorzitter, zo is het ook met het besturen van een stad, een provincie of een land. Je moet durf hebben om beslissingen te nemen. Je hebt de verantwoordelijkheid om het goede te zoeken en dat leidt tot beslissingen die niet leuk kunnen zijn. Het vaststellen van een begroting is tegenwoordig geen benijdenswaardige bezigheid. Als je goed contact met je achterban hebt, moet je goed kunnen uitleggen wat je doet. Moet je durf tonen om beslissingen te nemen die misschien niet leuk zijn voor je achterban en moet je daarvoor staan. Voorzitter, zo kent u de ChristenUnie inmiddels wel, hoop ik. Onze fractie neemt verantwoordelijkheden waar moet, maar durft ook tegen voorgestelde besluiten te stemmen, als we van mening zijn dat het daarmee de verkeerde kant op gaat. En dat is geen koudwatervrees, ook dat is durf. Neem bijvoorbeeld de besluitvorming rondom de parkeergarage Kromme Elleboog. Durf je voor je eigen standpunt te staan als je weet dat de meerderheid zich op dit dossier heeft vastgelegd? Een ander voorbeeld. In een informeel gesprek werd de indruk gewekt dat er collegeleden zijn die de raad gebrek aan durf verwijten, zodra een bezuinigingstaakstelling verandert in een concreet voorstel met cijfers, instellingen en mensen.
Voorzitter, publiek wil onze fractie deze indruk wegnemen. Onze fractie loopt niet weg voor verantwoordelijkheden. Ook als die pijn doen voor mensen in de samenleving. Maar dat betekent niet dat we voetstoots de voorstellen van het college moeten volgen. Alle fracties in de raad hebben een controlerende taak ten opzichte van het college, die je serieus moet nemen. Als je dat om wat voor reden dan ook nalaat, dan neem je je plicht niet serieus. Dat is een ernstige zaak!

Het bekendste voorbeeld is wel het voorstel rondom de harmonisatie. Het college gaf de raad mee dat er best 2 ton bezuinigd kon worden door de harmonisatie. De wethouder liet het dossier uit haar handen vallen, maar toonde genoegzaam de 2 ton. Het is dan je plicht als duaal raadslid om de vinger te leggen bij de lacune in de voorbereiding, waardoor er meer mensen en kinderen in de knel komen dan bestuurlijk nodig lijkt!
Over kinderen gesproken. Meppel presenteert zich als onderwijsstad. Maar dat betekent dat er op huisvestingsgebied voor onderwijsinstellingen in Meppel een visie moet zijn. Onze fractie heeft er bij het college op aangedrongen met een visie te komen voor de Huisvesting van het Voortgezet Onderwijs. Dat blijft in nevelen gehuld. De memo van juli was voor ons onvoldoende gemotiveerd, maar we kregen geen nadere uitleg. Gisteren kregen we te horen dat het IHP wordt uitgesteld tot juni 2013! Misschien heeft u hulp en inspiratie nodig, die we u bij dezen geven: Bij de bouw van de brede school in de Koedijkslanden zijn er stedenbouwkundig drie kamers ontwikkeld. Eén voor de brede school, één voor Dingstede en één - op de plaats van Het Kompas en de Koedijkslandenschool - voor woningbouw. Dat laatste kunnen we in deze tijd wel vergeten. Ons voorstel: voeg de tweede en derde kamer samen, laten Dingstede en Greijdanus daar een gebouw neerzetten dat multifunctioneel gebruikt kan worden en goedkoper is dan een oplossing voor beide scholen afzonderlijk. Het is slechts een suggestie, wij geven de onze voor een betere. Of moeten we toch uit de memo opmaken dat na de nieuwbouw van Stad en Esch het geld voor scholenbouw op is?

Overigens stoort het ons steeds meer dat de wethouder die hiervoor verantwoordelijk is continu toezeggingen niet nakomt en met nieuwe deadlines komt en met hetzelfde gemak weer verschuift. Dat maken we nu bij het IHP mee, maar hebben we ook verscheidene keren meegemaakt in het Plataandossier. Wordt de raad niet serieus genomen of heeft de wethouder geen idee wat de consequentie van haar toezeggingen zijn en heeft ze dus geen overzicht over haar werk? Wij maken ons daar zorgen om.
Nogmaals over kinderen gesproken: In ons verkiezingsprogramma van 2006 heeft de ChristenUnie het voorstel gedaan voor een jeugdgemeenteraad. Daardoor worden jongeren betrokken bij de gemeente en bij de beslissingen die voor hen aan de orde zijn. Bij het coalitieprogramma in 2010 diende GroenLinks een motie in inzake participatie van jongeren. Dat heeft na een werkvergadering geleid tot het plan van aanpak jeugdparticipatie Meppel 2011 - 2012. Er werd gesproken over 4 vormen van jeugdparticipatie en er zou de tweede helft van 2012 een evaluatie komen. Wij zijn benieuwd naar die evaluatie. Zijn de plannen succesvol tot op heden en hoe gaan we verder? Toch een jeugdgemeenteraad misschien?

Nog een paar punten voor de begroting 2013. Wij vinden het jammer dat er nog geen duidelijkheid is over de participatie van Scala in de Plataan. Hoe realistisch is de aanname die nu in de begroting staat?
Wij hebben vaak de discussie over de wijkbudgetten gevoerd. Bij de vorige begrotingsvergadering nog. In die vergadering hebben wij ook de suggestie gedaan om WsW'ers te betrekken bij het wijkgericht inzamelen van afval.  In de beantwoording van onze technische vraag over voorbeelden van activiteiten voor 2015 die de participatie van mensen met een beperking in de wijken en buurten bevorderen zijn geen concrete voorbeelden gegeven. Wij gaan ervan uit dat onze suggestie uit de motie van vorig jaar hier een goed voorbeeld van kan zijn.
Voorzitter,
Normaalgesproken is de behandeling van de begroting op woensdagavond en donderdag. Dat is mede op ons verzoek gewijzigd, omdat het gisteren Dankdag was. Wij zijn de collega's erkentelijk dat verschillenden onder ons - alhoewel het geen officieel erkende dag is - de gelegenheid kregen om dit te midden van hun gemeente mee te kunnen maken.
In de dienst die ik bijwoonde, werd gememoreerd dat we alles wat we bezitten, gekregen hebben. Daarom past het ook om deze bijdrage af te sluiten met dank aan God die ons - ondanks crisis - veel geeft in dit land en in deze stad. En niet alleen middelen en welvaart, maar ook rust en vrede onder het bestuur van college en raad met hulp van ambtenaren om voor de Meppelers het goede te zoeken. U allen wens ik daarbij voor het begrotingsjaar 2013 Gods Zegen.

Reacties op 'Durf te kiezen: begroting voor 2013'