Het evangelie van de fiets

fietssnelwegdinsdag 12 november 2013 21:36

De afgelopen jaren heeft CU-kopman Gert Stam regelmatig aandacht gevraagd voor de plek van de fiets in het verkeersbeleid in Meppel. Fietspaden, -tunnels, en –bewegwijzering kwamen steeds terug in zijn betogen. Zo was er aandacht voor de fiets als belangrijke drager van het verkeersbeleid in de Structuurvisie en pleitte hij voor een veilige fietsverbinding met het scholencomplex in Ezinge. Ook wenste hij een opknapbeurt voor de fietsroutes in Oosterboer onder het motto: rapper op de trapper!
Bij de Begroting 2014 vroeg Stam aandacht voor een zogeheten fietssnelweg van Meppel naar Zwolle. Een fietssnelweg? Doet de CU aan luchtfietserij? Moeten we soms op de fiets “langs ’s heeren weegen” naar Zwolle? Waarom verkondigt de CU zo nadrukkelijk het “evangelie van de fiets” in Meppel?

CU-fietshumor bij uitstek: geloven dat Sinterklaas echt op de fiets op het dak rijdt…

240 dagen langer
Ja, er is werkelijk sprake van een blijde boodschap als het gaat om fietsgebruik. Laat ik eerst wat cijfers en quotes aandragen om dat te onderbouwen. 25% van alle verplaatsingen in NL gaan per fiets. Er zitten in ons land dagelijks vijf (!) miljoen mensen op de fiets. Op een doordeweekse dag fietst ongeveer een derde van de weggebruikers, net zo veel als het autogebruik. Fietsen biedt diverse maatschappelijke voordelen en een betere gezondheid. Door meer te fietsen leef je langer en kom je fitter op je werk. Wist u dat iemand die regelmatig naar zijn werk fietst een dag minder verzuimt dan iemand die met de auto komt? En dat een automobilist 240 dagen korter leeft dan iemand die vaak de fietst pakt?

En alsof dat al niet genoeg pleit voor de fiets: wat is er ook veel milieuwinst te halen met fietsgebruik, zoals minder uitstoot van gevaarlijke stoffen als CO2. En wat denkt u van de leefbaarheid in Meppel. Wat zou die geweldig onder druk komen te staan als we hier met z’n allen niet al zoveel fietsten. En, mooi meegnomen in tijden van crisis: voor de prijs van een gemiddelde auto koop je zo maar even twintig fietsen.
Vooral gezondheid en ons milieu, lees schepping, zijn twee belangrijke opdrachten van de Schepper, waar wij als mens onze verantwoordelijkheid moeten nemen. De CU ziet daarom genoeg aanleiding om een warm pleitbezorger te zijn van goede fietsverbindingen, korte routes naar de binnenstad en werkgebieden en goed verlichte tunnels. We moeten, zo vindt de CU, de inwoners van Meppel een meer uitnodigend fietsnetwerk aanbieden, dat comfortabel is. Fietsen door Meppel is nog lang niet overal een feestje.

fietssnelweg
Fietsen worden steeds comfortabeler, hipper ook; de modellen zijn beter toegesneden op de jongere, moderne stadsbewoner. Fietsen is livestyle geworden. Generatie Y hecht minder waarde aan autobezit, wil vooral continu online zijn en vindt de fiets snel en handig in vooral stedelijk gebied: boodschappen voorop op het bakkersrek en de kids of oma in de fietsaanhanger. Ook de elektrische E-bike draagt bij aan frequenter fietsgebruik en niet alleen bij ouderen. De E-bike maakt een stijging van ruim dertig procent op de gemiddelde fietsafstand mogelijk. Dat zijn bijzondere ontwikkelingen . Het vraagt tevens om aandacht voor opschaling van de fiets. Het gaat al lang niet alleen meer om de korte afstanden van zo’n zes tot zeven kilometer binnen stedelijk gebied. Fietsers zijn steeds meer bereid om ook langere afstanden af te leggen, vooral in het woon-werkverkeer. Dit leidt tot een toenemende aandacht voor de zogeheten fietssnelweg. Kenmerken zijn: goed geasfalteerd, fietser in de voorrang, ruime bochten, geen verkeerslichten en geschikt voor zo’n twintig kilometer fietsen. Er zijn de afgelopen jaren meerdere fietssnelwegen gerealiseerd, zoals tussen Nijverdal en Enschede. De Fietsersbond heeft meer trajecten op het oog die hiervoor geschikt te maken zijn. De afstand tussen Meppel en Zwolle is bij uitstek een afstand om de fietsende forens de ruimte te bieden op de fietssnelweg. Minder autoverkeer in en rond Meppel en minder vuile lucht, Meppel leefbaarder en de Meppeler gezonder. Fietsen is gezond: eet meer fiets!

Zeg nou zelf: we gaan als CU echt niet voor luchtfietserij, maar komen wel met voorstellen die je van je fiets doen vallen. Fietsen bepaalt mee onze toekomstagenda voor Meppel. Het evangelie van de fiets: mogen er nog veel bekeerlingen volgen.

Door Bert Kunnen, tweede op de kandidatenlijst CU-Meppel

Reacties op 'Het evangelie van de fiets'