ChristenUnie wil vasthouden aan doelstelling 30 kilo restafval

afval-scheidenwoensdag 18 januari 2017 16:09

De ChristenUnie is als milieubewuste partij altijd voorstander geweest van afvalscheiding en het beperken van de hoeveelheid restafval. Daarom heeft de ChristenUnie de doelstelling van maximaal 30 kilo restafval in 2020 steeds gesteund.

De fractie is blij met de forse daling van de hoeveelheid restafval die de gemeenten Meppel al heeft bereikt. Omdat er in het restafval nog veel afval zit dat bij gescheiden afval zoals gft-afval (groente, fruit en tuin afval) of pmd-afval (plastic, metaal, drankenkartons) thuishoort, is er nog ruimte voor verdere daling. Het echte restafval dat bij het restafval thuishoort, is nu 69 kilo per inwoner. Daarom is de ChristenUnie verbaasd over het collegevoorstel om het landelijke doelstelling van 100 kilo restafval als uitgangspunt te nemen. Dan zou de doelstelling ten opzichte van het echte restafval nu weer omhoog gaan.

In de raadscommissie van 12 januari 2017 heeft Ina Booij duidelijk gemaakt waarom de ChristenUniefractie dit voorstel niet steunt. Er zijn nu nog mensen die in hoogbouw en in het Centrum wonen die geen goede mogelijkheid hebben om afval te scheiden. De ChristenUnie wil dat de gemeente investeert in het mogelijk maken van afvalscheiding bij flats, waardoor de hoeveelheid restafval verder omlaag kan. Ina Booij heeft ook gepleit voor een onderzoek naar diftar (betalen per hoeveelheid afval), maar een goede oplossing voor de bewoners van flats is hierbij wel een belangrijke voorwaarde. Het is Meppel gelukt om in vijf jaar tijd een daling van 51 kilo restafval per inwoner te realiseren. Natuurlijk kan men deze lijn niet zomaar doortrekken, maar met extra inspanningen van de gemeente is hier volgens de ChristenUniefractie verdere daling mogelijk.

Het voorstel om de doelstelling aan te passen krijgt onvoldoende steun en gaat niet door naar de gemeenteraadsvergadering. Het college gaat (conform de wens van onder andere de ChristenUnie) eerst verder kijken naar mogelijkheden om het restafval te verminderen, voordat aanpassing van de doelstelling aan de orde is.

Reacties op 'ChristenUnie wil vasthouden aan doelstelling 30 kilo restafval'