Verkoop in Meppel van lachgas onder jongeren

lachgaswoensdag 29 augustus 2018 10:55

ChristenUnie maakt zich zorgen over gezondheid van jongeren.
Meppel - Onder jongeren is lachgas als partydrug populair aan het worden. Ook Meppeler jongeren laten zich er mee in. De ChristenUnie heeft signalen ontvangen dat dit tijdens de Donderdag Meppeldagen in Meppel openlijk is verkocht.

Maar het gebruik van lachgas is niet zonder risico. Het gas wordt via een patroon in een ballon gespoten. De gebruiker inhaleert vervolgens het gas uit de ballon zodat het in de longen terecht komt. Het inhaleren zorgt voor een kortdurende, sterke roes en is na 1 tot 5 minuten uitgewerkt. Iemand die lachgas vier keer heeft geïnhaleerd ervaart een daling van het bewustzijn dat lijkt op dronkenschap. Waarnemingen lopen over en geluiden klinken anders. Gebruikers voelen zich vrolijk en high. Daarnaast zijn er excessen bekend wanneer het middel wordt gebruikt in combinatie met alcohol of een andere drug.

De ChristenUnie vraagt het college welke mogelijkheden er zijn om de jongeren hiertegen te beschermen, bijvoorbeeld door de verkoop te verbieden of te reguleren. Ook vraagt de partij of het college zich gaat inspannen om ook deze partydrug mee te nemen in de preventie- en voorlichtingsprogramma's rondom middelengebruik voor jongeren.

Reacties op 'Verkoop in Meppel van lachgas onder jongeren'