Duurzaamheid: de gemeente Meppel zet een stap terug

duurzaam.jpgzaterdag 09 februari 2019 13:56

Hoe serieus nemen we de opgave rondom duurzaamheid? In de afgelopen tijd zijn er twee voorbeelden geweest dat we ons zorgen moeten maken over de inzet van het college van Meppel.

Circulair bouwen

De provincie Drenthe zet zich in voor circulair bouwen. Dankzij de provincie heeft Meppel in de oude gasfabriek een Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (NICE). Het is een broedplaats waar jong talent samen met de beroepspraktijk kan werken aan vraagstukken met betrekking tot circulaire economie. Ze houden zich bezig met nieuwe verbindingen tussen ondernemers, overheden, onderwijs- en onderzoeksinstellingen en maatschappelijke organisaties. Dat heeft tot op heden al tot mooie projecten geleid. Daarnaast geeft de provincie subsidie voor het stimuleren van circulair bouwen. Er lag een subsidie voor een woningbouwproject in de Nieuwveense Landen, waarbij de verwachting was dat ook de gemeente eenzelfde bedrag zou bijdragen. Vlak voor dat het project was opgeleverd, nam het college een besluit om geen subsidie te verlenen "gelet op de financiële situatie van de gemeente". Zelfs bij oplevering van dit duurzame circulaire project ontbrak de belangstelling van het college van Meppel, terwijl de provincie met twee gedeputeerden aanwezig was. Een slechte beurt van het college!

Stimuleringsfonds initiatieven energietransitie, duurzaamheid en circulariteit

Het CDA heeft in de raadsvergadering een motie ingediend om een stimuleringsfonds initiatieven energietransitie, duurzaamheid en circulariteit in het leven te roepen. Dat lijkt op het eerste gezicht een sympathieke motie. Wie wil dat nou niet? Zeker als de wethouder zegt dat hij "zijn best doet om financiële ruimte te vinden".

Maar er zit volgens de ChristenUnie een addertje onder het gras. In de begroting voor 2019 is een bedrag van 75.000 euro opgenomen, met o.a. als doel het faciliteren, ondersteunen van initiatieven door bewoners op het gebied van energietransitie. Dat betekent dat het college al ruimte heeft om te doen waar de motie toe oproept. Overbodig dus. Maar sterker nog, we zetten hiermee een stap achteruit. In plaats van dat de wethouder zegt dat hij het geld al heeft en er gewoon mee aan de slag gaat, zegt hij zijn best te doen financiële ruimte te vinden. Onze zorg is dat hij - evenals bij het circulair bouwen - tot de conclusie komt dat de financiële situatie van de gemeente zorgwekkend is en dat hij daarom niet met een fonds kan komen. En als er wel een fonds komt, is het de vraag hoeveel er in komt, want 'leeg is leeg'. We hebben met deze motie geen stap voorwaarts gezet in de ontwikkeling van duurzaamheid, maar we vrezen er een stap mee achteruit gezet te hebben. En dat kunnen we met dit onderwerp niet gebruiken.

Reacties op 'Duurzaamheid: de gemeente Meppel zet een stap terug'