Behandeling Perspectiefnota

dinsdag 09 juli 2019 15:02

Donderdagavond 28 juni en vrijdag 29 juni heeft de gemeenteraad van Meppel gesproken over de plannen voor de gemeente Meppel voor de komende 3 jaar.

Een integrale afweging, zoals die door het college in februari was toegezegd, was het helaas niet.

Het had er wel alle schijn van, vanwege de vele pm posten in het fysieke domein, dat het perspectief negatiever zou lijken.

Als ChristenUnie hebben wij, als kleurrijke draad in ons betoog, kleding en mobile, de regenboog gebruikt. Een teken van trouw en hoop dat wij iedereen toewensen. (zie betoog)

In goede harmonie vond de discussie en het uitwisselen van standpunten plaats.

Wij hebben door het indienen van of mede-indienen van moties richting kunnen geven aan de koers voor Meppel.

Als ChristenUnie namen wij het initiatief voor de moties Digitale Sociale Kaart en het ondersteunen van kinderen en gezinnen. Beide moties werden unaniem aangenomen. De motie over de Digitale Sociale Kaart is een wegwijzer in het vinden van de juiste zorg en hulp bij ondersteuningsvragen. Op deze wijze kan de burger zelf regie voeren.

De motie voor ondersteuning van gezinnen en kinderen roept op om op een laagdrempelige wijze ondersteuning te bieden. Zie www.buurtgezinnen.nl

De stadsdienst kost te veel geld. In een tijd waarin goed gekeken moet worden wat nut en noodzaak is heeft de ChristenUnie een motie ingediend om niet eerder de stadsbus op te heffen voor er een evaluatie heeft plaatsgevonden en er een alternatief is. Deze motie heeft geen meerderheid behaald. Ondanks een goede onderbouwing.

Het amendement om het genomen besluit, 375.000 euro te onttrekken aan de reserve om het onderhoudsniveau in te openbare ruimte te verhogen, kon niet rekenen op een meerderheid. De toelichting van het college was dat het een investering was om de kosten in de toekomst beheersbaar te houden. De toelichting was voor ons aanleiding om dit amendement in te trekken.

Voor meer informatie of om te zien hoe de vergadering verliep nodig ik u uit om te kijken op www.meppel.nl . Onder bestuur kunt u de vergadering terugkijken of de stukken inzien.

Reacties op 'Behandeling Perspectiefnota'