Visie van barmhartigheid van de ChristenUnie omgezet in gemeentelijk beleid.

Hulpverlening en kerken.jpgzaterdag 09 december 2023 13:46

Vorige week werd door de gemeenteraad van Meppel het Beleidsplan armoede en schuldhulpverlening aangenomen. Eveneens werd door de raad unaniem een mede door de ChristenUnie ingediend amendement en een motie aangenomen. Daarmee werd de visie van barmhartigheid van de ChristenUnie daadwerkelijk omgezet in gemeentelijk beleid.

In november werd het nieuwe beleidsplan armoede en schuldhulpverlening behandeld in de gemeenteraad. Ook in Meppel is er een aanzienlijke groep mensen die in armoede leeft en/of te maken heeft met schulden. Als Christen Unie vinden wij het heel belangrijk dat deze mensen zo goed mogelijk geholpen worden. Maar nog belangrijker is dat we zoveel mogelijk proberen te voorkómen dat mensen in armoede dan wel schulden komen. Met name jongeren met schulden blijven vaak lang onder de radar, totdat het probleem levensgrote vormen heeft aangenomen. De ChristenUnie wil dat juist ook jongeren met schulden al in een vroeg stadium gesignaleerd en geholpen kunnen worden.

In het nieuwe beleidsplan werd ons inziens te weinig aandacht besteed aan preventie. Wij vinden dat preventie in het algemeen en met name voor jongeren, een essentieel onderdeel van het beleidsplan moet zijn en waren daarom mede indiener van een amendement waarin preventie als extra doel in het beleidsplan wordt toegevoegd.

Ook van belang is te weten of de gegeven hulp en ondersteuning voldoende werkt. Om die reden waren wij ook mede indieners van een motie waarin gevraagd wordt om de geformuleerde beleidsdoelen uit te werken en te concretiseren, bijvoorbeeld door middel van een uitvoeringsplan. Een uitvoeringsplan kan getoetst en gemonitord worden. Daardoor krijgen wij als raad inzicht in planning, de resultaten en de effecten van het beleidsplan.

Zowel de motie als het amendement zijn unaniem door de raad aangenomen en ook de nota werd gesteund door alle partijen. Een mooi resultaat: de visie van barmhartigheid van ons als Christen Unie is hiermee daadwerkelijk omgezet in gemeentelijk beleid.

Reacties op 'Visie van barmhartigheid van de ChristenUnie omgezet in gemeentelijk beleid.'