Integratie in Meppel
Integratie hoort bij mijn portefeuille. Ik vind het een belangrijk onderwerp. Ik vind namelijk dat het besturen van een stad meer is dan het op orde hebben van het huishoudboekje, maar dat besturen betekent: het bewaren van de vrede in de stad. Dat klinkt zwaar, maar als je als tegenstelling van vrede het begrip ‘onvrede’ hanteert, dan komt het dichtbij.
Het is de taak van het gemeentebestuur om de onvrede in de stad
tegen te gaan, zo zeg ik het dan maar. En daar zijn we regelmatig
mee bezig. Onvrede over een verkeerssituatie, onvrede over
gemeentelijke maatregelen, onvrede over het samenleven in
Meppel.
Vandaar dat ik het onderwerp integratie hoog op mijn politieke
agenda heb, omdat ik wil bijdragen aan een vreedzame samenleving in
Meppel.
Met betrekking tot van oorsprong buitenlanders is dit in de
samenleving een heikel onderwerp geworden. Dat heeft naar mijn
mening te maken met de twee paarse kabinetten in de periode 1994
– 2002 en met de vorige kabinetten Balkenende.
De paarse kabinetten hebben de samenleving grondig veranderd.
Met name de plaats van de religie in de samenleving is sterk
veranderd. Was het eerder vrij normaal dat je een geloof aanhing en
daar in de samenleving je consequentie uit trok, de paarse
kabinetten hebben ervoor gezorgd dat niet geloven normaal is en dat
elke zweem van religie naar de binnenkamer is verwezen. Er is geen
enkel begrip de laatste jaren zo misbruikt als de term ‘er is
scheiding van kerk en staat’. De echte betekenis van deze
term is dat de staat zich niet mag bemoeien met de kerken in
Nederland, zoals koning Willem I bijvoorbeeld wel deed door van de
hervormde kerk een staatskerk te maken en de afgescheidenen
aanvankelijk geen eigen bestaan te gunnen.
Aan de andere kant mag de kerk zich ook niet met de staat bemoeien,
zoals vroeger in Frankrijk de geestelijken een belangrijke invloed
hadden op de Koning.
Het begrip ‘scheiding van kerk en staat’ wordt nu
van stal gehaald om aan te geven dat iemand het onwenselijk vindt
dat er mensen of politieke partijen zijn die hun inspiratie uit
bijbel of koran halen in plaats van uit de verlichte humanistische
geest.
Zo beschouwd wordt de islam, voor veel nieuwe Nederlanders hun
godsdienst, als bedreiging gezien voor het inburgeren in de
samenleving. De stelling is welhaast algemeen, dat iemand die zijn
(islamitische) geloof serieus neemt, niet volledig kan integreren
in de huidige Nederlandse samenleving.
De vorige kabinetten Balkenende hebben met de persoon van
mevrouw Rita Verdonk de tegenstellingen nog eens flink op scherp
gezet, zodat er eerder werd gekeken naar de verschillen dan naar de
overeenkomsten en de wil om samen Nederlander te zijn.
Gelukkig waait er nu met de komst van het nieuwe kabinet door
Nederland ander briesje. Een andere wind durf ik het nog niet te
noemen, omdat er nog veel onbegrip en weerstand heerst in de
samenleving, aangevoerd door Geert Wilders en consorten.
Wij hebben onlangs een werkbijeenkomst gehad als gemeenteraad over
integratie. Helaas was het maar een halve avond en was er
nauwelijks tijd voor een principiële discussie.
Er waren wel mooie dingen te zien. Het werk van de allochtone
vrouwenwerkgroep werd gepresenteerd en vanuit de Marokkaanse
Vereniging werd het project kickboksen getoond. Dat laatste bleek
een goed middel te zijn om jongeren discipline en onderling respect
te leren. Dat project heeft zelfs internationale
belangstelling.
Ik heb Willie Oldengarm gesteund in haar oproep op korte termijn
fundamenteel over integratie te spreken. Gelukkig heeft het college
dat snel opgepakt. Op 21 februari zijn de woordvoerders van de
fracties bij elkaar geweest om een plan te maken. Eind maart is er
weer een werkvergadering over integratie.
In die bijeenkomst heeft iedereen aangegeven wat hij of zij
verwacht van integratie. Ik heb daarin aangegeven dat ik het
belangrijk vind hoe we er tegen aan kijken. Ik heb gezegd: We
moeten niet vragen “wat moeten zij doen zodat ze bij ons
mogen horen, maar wat moet er gebeuren, zodat zij zich in onze
maatschappij thuis voelen”. Wethouder Ko Scheele vond het een
mooie benadering, zei hij in de vergadering. Dat bleek ook wel,
want in zijn weblog van 22 februari jl. haalde hij (overigens
zonder bronvermelding) mijn quote aan. Hij schrijft daarin:
Samen!
Wat verenigt Meppel? Dat iedereen hetzelfde is? We bereiden de Wet
Inburgering in Meppel voor. Daar worden eisen gesteld aan elke
Meppeler: wat men moet kunnen en doen om er bij te horen. Dat zijn
landelijke eisen op het gebied van taal en kennis van de
Nederlandse samenleving. Belangrijk, maar niet genoeg. Het echte
werk komt nog. Ik noem dat integratie: wat we kunnen doen om
allochtonen én autochtonen zich te laten thuis voelen in
Meppel. Niet om eenheidsworst te krijgen. Ook daar gaat het om
verschillen die mogen, maar ook om respect en
samenwerking.
Op zijn beurt haalde Ton Henzen op zijn weblog in de Meppeler
Courant van 23 februari met instemming deze uitspraak aan. Mooi dat
de uitspraken van de ChristenUnie binnen korte tijd zo ver reiken
en de basis lijken te vormen voor het integratiebeleid in
Meppel.
Morgen ga ik naar de opening van het allochtone vrouwencentrum in
de Poele. Een goede integratie-activiteit. Dat verdient respect en
steun. Maar er is meer te doen. Dus blijft het op de agenda
staan.
Gert Stam
Reacties op 'Integratie in Meppel'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.