Met wijsheid wordt een huis gebouwd…

woensdag 04 juli 2007 22:20

Op 28 juni is in de gemeenteraad de bespreking van de perspectiefnota geweest. Dat is een beleidsstuk dat het college presenteert voor de komende vier jaren. De gemeenteraad bespreekt dat stuk, brengt daar eventueel wijzigingen in aan en stelt het stuk dan vast. Dat dient vervolgens als leidraad voor het opstellen van de eerstvolgende begroting in november.

Om die reden is de bespreking van dit stuk belangrijker geworden dan de begrotingsvergadering. Hier worden namelijk de eerste keuzes gemaakt die vervolgens worden vertaald naar de begroting.
De gemeenteraad vergaderde vanaf 10 uur ’s morgens.

Bijdragen fracties

Onze fractie was voltallig. Dat is meestal geen nieuws, maar in dit geval was Roel Veerman de zaterdag daarvoor vader geworden en kon hij er gelukkig bij zijn. De vergadering was door de griffie goed voorbereid. De fracties hadden de hele dag een vergaderkamer tot hun beschikking, inclusief laptop.
Alle fracties kregen de gelegenheid om aan te geven wat ze van het beleid van dit college vonden. In zekere zin was dat voorspelbaar. Sterk Meppel prees het college voor alles wat er goed ging, zonder erbij te melden dat het meeste daarvan al in de vorige periode was gestart. De PvdA als grootste oppositiepartij vergeleek het college met een voetbalclub en typeerde de collegeleden op die manier en had natuurlijk kritiek.
De VVD had voornamelijk belangstelling voor de economie en had alleen belangstelling voor het sociale aspect in het kader van de millenniumdoelstellingen. Op zichzelf was dat natuurlijk prima, de voltallige raad ging daar in mee.

Bijdrage ChristenUnie
De fractie van de ChristenUnie had een eigen verhaal. Steun aan het college waar kan, maar ook commentaar waar het ons inziens moet. De lijn van ons verhaal aan de hand van Spreuken 24 was dat een huis, een stad, een maatschappij, wordt gebouwd met wijsheid. Vaak staat in onze maatschappij centraal of het economisch goed gaat. Belangrijker is meer aandacht hoe mensen met elkaar om gaan en hoe de overheid de zwakken en het zwakke beschermt.
Daarbij vroegen wij bijvoorbeeld aandacht voor het werk van de voedselbank en de positie van asielzoekers in noodsituaties en gaven we nog maar eens aan dat het opengraven van een stukje gracht wat ons betreft op dit moment geen prioriteit heeft.
Wat de voedselbank betreft, hadden wij het idee dat het college de motie die de ChristenUnie vorig jaar ingediend had om het werk van de voedselbank te ondersteunen, wel erg mager wilde uitvoeren door een incidentele subsidie. De wethouder heeft toegezegd dat hij met de voedselbank in gesprek gaat om blijvend aandacht voor het onderwerp te hebben.
Ook enkele noodsituaties van asielzoekers kwamen nadrukkelijk aan de orde. De persoonlijke situaties van asielzoekers met betrekking tot het generaal pardon zal bijna bekend worden. Dan komt het er op aan met wijsheid om te gaan met die mensen die daar op wachten en geen onderdak, voedsel of medicijnen hebben. Wij hebben gesuggereerd om het pas opgerichte Platform Humaan Asielbeleid daarin een rol te geven, om te voorkomen dat we in de politiek over individuele gevallen gaan praten. De wethouder hamerde er alleen maar op dat we de wet niet mochten overtreden. Welnu, dat zal de ChristenUnie van niemand vragen. Maar er zijn meerdere mogelijkheden om mensen te helpen in een bepaalde situatie. We kregen geen meerderheid voor ons voorstel, maar we gaan de mogelijkheden in de komende tijd nader onderzoeken.
Inmiddels zijn we al weer geconfronteerd met een individueel geval waarvoor geen oplossing is en waarvan de politiek nu weer gedwongen wordt stelling te nemen.

Sporthal en evenementenhal
We hebben ook aandacht gevraagd voor de sporthal op het Vledder en de evenementenhal, waarvan bekend is dat die per 1 januari 2009 (dus over anderhalf jaar!) gesloopt gaan worden, terwijl er voor die tijd een nieuwe locatie beschikbaar moet zijn. Het college koppelde dat tot voor kort heel sterk aan de plannen voor scholenbouw die er op Ezinge zijn. Wij hebben gevraagd dit los te koppelen om vaart te kunnen zetten achter de bouw van de sporthal en de evenementenhal. Maar daar was het college inmiddels ook op gekomen.

Gymlessen basisscholen
Een ander onderwerp is het geven van gymlessen op basisscholen. In de sportnota was aangegeven dat het college graag wilde dat er twee uren gymles op basisscholen gegeven zouden worden door een vakleerkracht. Het college wist de raad daarbij niet te vertellen waar dat geld vandaan moest komen. Ons idee was om het geld voor schoolzwemmen (€86.000, inclusief vervoersbudget) daaraan als stimuleringsbudget te besteden. We hadden een vergadering eerder aangekondigd dat we daarvoor een motie (raadsuitspraak) zouden indienen. Het CDA wilde daar graag aan mee doen, omdat ook zij diezelfde mening hadden. Wij hadden inmiddels verschillende scholen gepolst over dit voorstel en die vonden het voorstel wel bespreekbaar. Het schoolzwemmen is vanouds bedoeld om kinderen te leren zwemmen, maar veruit de meeste kinderen kunnen dat al op het moment dat ze schoolzwemmen krijgen. Bovendien is het vervoer nogal duur en tijdrovend.
Tijdens de bespreking bleek dat zowel Sterk Meppel als de PvdA wel geld beschikbaar wilden stellen voor de vakleerkracht gymonderwijs, maar dat dit niet ten koste mocht gaan van het schoolzwemmen. Om toch een uitspraak te doen als raad, hebben we onze voorgestelde dekking weggelaten en het college gevraagd zelf met de scholen in gesprek te gaan om met een oplossing te komen. In de wandelgangen bestempelde de wethouder van sport (van SteM) dat als ‘flauw’, maar voor klachten daarvoor mag hij bij zijn verwante fractie te rade gaan.

Ridder Jansen
’s Avonds om acht uur was de dag voorbij, werden de stemmingen gehouden en namen we afscheid van onze nestor Herman Jansen. Herman had 25 jaar in de raad gezeten en fungeerde het laatste jaar als reserve-voorzitter van de gemeenteraad en als voorzitter van de raadscommissie. Hij werd voor zijn verdiensten onderscheiden als ridder in de Orde van Oranje Nassau. We waren het niet altijd eens met zijn opvattingen en dat van zijn fractie, maar je kunt niet ontkennen dat hij in de Meppeler politiek een rol van betekenis heeft gespeeld. Wij gunnen hem de rust om meer tijd met zijn vrouw door te brengen en feliciteren hem van harte met zijn koninklijke onderscheiding.

Roel Veerman
Gert Stam

Reacties op 'Met wijsheid wordt een huis gebouwd…'