Geldmaandag 27 oktober 2008 12:11

De begroting 2009 is vorige week door het college van Meppel gepresenteerd. De ChristenUnie vindt dit geen begroting om veel aandacht aan te besteden. Want het is slechts een beleidsarme opsomming van de te verwachten inkomsten en uitgaven.

Opgesteld om in ieder geval richting de provincie aan de verplichtingen te kunnen voldoen. De begrotingsvergadering van 13 november zal dus ook niet zoveel voorstellen. Twee weken later, op 27 november, gaat het erom spannen. Dan moet er dekking worden gevonden voor al die plannen die nog niet in de begroting staan. En dat zijn er nog al wat: Ezinge (1,4 mln), Brede School Koeberg (5-7 ton), andere manier van onkruid bestrijden (2-3 ton), een oplossing voor CCM De Plataan (1-2 ton) en een aantal andere maatregelen die we graag willen nemen in Meppel.

Waarom dan toch nu deze verklaring? Omdat er inmiddels geluiden worden gehoord dat het wel meevalt met de financiële situatie in Meppel. De lucht zou weer opgeklaard zijn. Niets is minder waar! Weliswaar sluit deze begroting zonder alle wensen inderdaad positief af in 2012. Maar deze begroting is geen goed beeld van hoe het er werkelijk voorstaat. Alleen al de scholencampus op Ezinge zorgt ervoor dat het overschot omslaat in een tekort. Samen met een aantal andere wensen komt het tekort uit op 1 tot 2 miljoen in 2012. Dat is de kern van de huidige financiële situatie voor Meppel. Laten we die duidelijkheid dan ook geven en niet zoals het college nu doet op luchtige toon verklaren dat het wel meevalt met de financiële problemen van de gemeente Meppel. En, laten we ook niet om de feiten heen draaien, een deel van de oplossing is gevonden in het interen op de reserves en daar hoeven we ook niet trots op te zijn.

Onze burgers en maatschappelijke organisaties hebben recht op heldere en consequente informatie vanuit de politiek. Zeker in een tijd dat er weer bezuinigd moet worden. De ChristenUnie wil vanuit de gemeenteraad dat heldere geluid laten horen. We gaan ervan uit dat het college daar ook een bijdrage aan zal geven. Dat betekent dat er in november ingrijpende keuzes gemaakt moeten worden om de nodige investeringen te kunnen doen.

Reacties op 'Meppel blijft in zwaar weer, Begroting 2009 en het college geven een vertekend beeld.'