Zorgen over grote projecten in Meppel

965woensdag 21 januari 2009 19:24

MEPPEL - In de vergadering van afgelopen donderdag hebben de raadsfracties hun zorgen uitgesproken over het verloop van grote projecten in Meppel. Bij het opknappen van industrieterrein Oevers A en B, de herinrichting van de Groenmarkt en het Prinsenplein en het uitgraven van de Gasgracht zou het college van B en W met een ‘té optimistische planning hebben gewerkt en onzorgvuldig zijn geweest in de uitvoering en naar betrokkenen‘, aldus Roel Veerman, fractieleider van de ChristenUnie.

Bij de Gasgracht moest het college zich houden aan een strak tijdschema. De deadline van 1 juli moest worden gehaald om niet de subsidie van 1,5 miljoen euro uit het SNN-fonds (Samenwerkingsverband Noord-Nederland) mis te lopen. De datum werd niet gehaald maar de gemeente kreeg respijt tot 1 oktober en streek het geld op. Evenwel een groot financieel risico, vond de raad. ‘Het binnenhalen van grote subsidies moet niet als hét argument gelden om besluiten te nemen,‘ vond Roelof Pieter Koning (VVD). Volgens Jan Vonk (Sterk Meppel) is het uitlopen van projecten een ‘onuitroeibaar kwaad bij overheden‘. Hij vond het echter te ver gaan het in deze gevallen het college zwaar aan te rekenen. ‘We waren er met z‘n allen bij,‘ zei Vonk.

Willem van Esch (GroenLinks) vond dat de communicatie naar de raad beter had gemoeten, Jan Jonker (PvdA) zei de zorgen van de ChristenUnie te delen, maar CDA-fractieleider Klaas Neutel zag het van een zonniger zijde. Neutel: ‘Door adequaat handelen zijn we de subsidie niet misgelopen, zo kun je het ook zien.‘ Toch maakte ook hij een kanttekening. ‘Van de verdwenen miljoenen van de Vleddertunnel is onvoldoende geleerd. Het goed inschatten van risico‘s bij grote projecten kan altijd beter.‘

Reacties op 'Zorgen over grote projecten in Meppel'