Twijfels bij asfaltcentrale

maandag 20 december 2004 00:00

Twijfels bij vergunning asfaltcentrale..

Twijfels bij vergunning voor asfaltcentrale 
Theo Geskus meppel

Het is hoogst onzeker of wegenbouwer Heijmans een milieuvergunning krijgt voor de bouw van een asfaltcentrale in Meppel. Dat zegt hoogleraar milieukunde Lucas Reijnders van de Universiteit van Amsterdam. In 2005 worden strengere Europese regels voor de uitstoot van fijn stof van kracht. Grote delen van Nederland, waaronder Meppel, voldoen volgens Reijnders nu al niet aan de norm.

"Provincies en gemeenten die milieuvergunningen verlenen, worden op dit punt nauwlettend in de gaten gehouden door de Raad van State", zegt Reijnders. In Meppel is veel protest tegen het plan van Heijmans om een asfaltcentrale (pijp van zestig meter) op het industrieterrein Oevers D, aan het Meppeler Diep, te vestigen.

De politieke vereniging Sterk Meppel haalde met de actie Houd Meppel Schoon zo'n drieduizend protestkaarten op onder de bevolking. Verder is het bedrijfsleven in verzet gekomen. Heijmans benadrukt dat de gasgestookte centrale voldoet aan alle milieueisen op het gebied van geluid, geurhinder en luchtvervuiling. Dit wordt nu onderzocht door het Rijks Instituut Voor Milieuonderzoek (RIMV). Als deze resultaten bekend zijn, neemt de provincie Drenthe in de loop van januari een besluit: wel of geen milieuvergunning. Saillant detail is dat aan de overkant van het Meppeler Diep, op grondgebied van Overijssel, al jaren een asfaltcentrale van KWS staat.

Reijnders vindt de bezorgdheid onder de inwoners van Meppel terecht. "Ook moderne installaties stoten veel fijn stof uit: miniscule deeltjes die diep in de longen doordringen. Fijn stof is een groot probleem dat duizenden extra sterfgevallen per jaar veroorzaakt." Een asfaltcentrale stoot volgens Reijnders bovendien kankerverwekkende stoffen uit als pac's (roetdeeltjes) en benzeen.

Reijnders: "Je kunt nog zo'n goede installatie bouwen, maar de vraag is hoe goed je die onderhoudt. En op dat punt zijn er grote verschillen in de asfaltbranche." In de jaren negentig daalde het aantal asfaltcentrales van 60 naar 45. Om kosten en energie te besparen gingen wegenbouwers over op de gezamenlijke exploitatie van deze centrales. Eind 2002 werd dat echter vanwege kartelvorming verboden door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Om toch aan het benodigde asfalt te komen, bouwen de wegenbouwers weer ieder voor zich centrales.

Radio

Het radioprogramma De Ochtenden van de Evangelische Omroep is maandagmorgen gewijd aan de problematiek rond asfaltcentrales. In het programma, dat vanaf 11.05 uur op Radio 1 is te beluisteren, gaat hoogleraar Reijnders ook nadrukkelijk in op de situatie in Meppel

« Terug

Reacties op 'Twijfels bij asfaltcentrale'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.