Nijeveen wil fietspad weer terug

dinsdag 10 augustus 2004 00:00

Woensdag 8 juni hield de fractie van de Christen Unie een bijeenkomst voor de inwoners van Nijeveen in “De Schalle”.

Nijeveen wil fietspad weer terug.

In deze levendige bijeenkomst kwamen veel onderwerpen aan de orde:
Graag ziet men dat in het centrum de supermarkt ruimte krijgt om uit te breiden. Verder wil men graag ruimte voor marktactiviteiten rondom de Molen van Nijeveen.
De komende jaren zullen er minder woningen worden gebouwd dan de afgelopen jaren.. Liefst ziet Nijeveen dat er in de komende jaren meer gelegenheid wordt geboden aan de inwoners en starters vanuit Nijeveen om daar een kavel te kopen dan aan mensen van buiten het dorp. .

Ontsluiting
De ontsluiting van het uitbreidingsplan Danninge Erve Zuid wordt als een groot punt van zorg gezien. De tekeningen laten zien dat de ontsluiting plaats vindt via, de overbelaste Dorpsstraat. Eigenlijk moet voor deze uitbreiding een extra ontsluitingsweg worden gecreëerd. Al pratend over dit onderwerp kwam meteen de algemene verkeersveiligheid aan de orde. Het verkeer over de Dorpsstraat vraagt extra aandacht. Hopelijk verbetert het verkeersveiligheidsgevoel na het herinrichten van de weg rondom het centrum en na een verplaatsing van de marktkramen. Ook het laten vervallen van de fietspaden langs de Rijksweg wordt als verkeersonveilig ervaren. En dan te bedenken dat het een gewilde en veel gebruikte fietsroute was. Het alternatief is nu de smalle Nijeveense Kerkwegen, met regelmatig brede landbouwvoertuigen.

Ouderen, maar natuurlijk ook de jeugd, moeten bij het naderen van verkeer van de fiets en in de berm wachten tot het verkeer voorbij is en dan pas weer op de fiets. Verder heeft men met name op de Matenweg veel last van sluipverkeer. Door gebruik van de Matenweg worden 3 rotondes gemeden.
En zo komen we bij de schooljeugd terecht. Er wordt gesproken over het feit dat de scholen hard groeien en eigenlijk zelf al best een leuk idee hebben om met beide scholen in een nieuw gebouw te gaan samen met de kinderopvang en de bibliotheek. Zo kan de vrijgekomen plaats van de huidige scholen gebruikt worden voor eventuele bouw van seniorenwoningen die dan voor hulp een beroep kunnen doen op “Het Kerspel”.

De inwoners van Nijeveen bruisen van sportieve energie. De meeste inwoners nemen zelf deel aan de sport of zijn vrijwilliger. Hier kun je toch echt zeggen: ”Waar een klein dorp groot in kan zijn”. De sportaccommodaties moeten zeker op dit peil blijven en zelfs eventueel aangevuld worden met een sporthal. Laat de Meppelers dan maar eens naar Nijeveen komen, aldus een van de aanwezigen.

Reacties op 'Nijeveen wil fietspad weer terug'