Gemeenteraad van Meppel: Lam of leeuw?

leeuwenlammaandag 16 augustus 2010 08:24

In 1976 schreef de voorzitter van de Tweede Kamer, de PvdA’er Anne Vondeling een boek: Tweede Kamer: lam of leeuw?. In dat boek schrijft hij hoe belangrijk het is dat een volksvertegenwoordiging haar eigenstandige positie behoudt en verstevigt.
Daar moest ik aan denken toen wij als gemeenteraad van Meppel na de totstandkoming van het nieuwe college een aantal keren het beleid van het college besproken hebben.

De gemeenteraad heeft zich in de afgelopen periode tot het reces gelijk al meer als een lam gedragen dan als een leeuw. Argeloos huppelde de meerderheid van de gemeenteraad, bestaande uit de coalitiepartijen, als lammetjes achter het college aan. Terwijl het ging over een extra uitgave van 5 miljoen en over de duurzame toekomst van Meppel en de samenleving.

Wat gebeurde er?

De brede school
Het college kwam er achter dat de totstandkoming van de brede school 5 miljoen euro extra zou moeten kosten. Twee partijen, die in de vorige periode nog al kritisch waren over dit project, waren dat deze keer niet. In de commissie werd het roer omgegooid en in de raad keerde het schip. Onze fractie had een voorstel gedaan om het bedrag te verkleinen. Dat was mogelijk door de sporthal op dit moment financieel uit dit project te houden. Geen van de partijen nam ook maar de moeite om dat voorstel te bekijken. Er werd direct geschorst, de drie collegepartijen gingen bij elkaar staan en de oppositie was niet welkom en na de schorsing werd zonder enige discussie de 5 miljoen beschikbaar gesteld. Er werd zelfs niet bijgezegd dat dit het uiterste bedrag was. De fractie van de ChristenUnie was teleurgesteld hierover en constateerde dat de coalitiepartijen met een grote boog om dit probleem heen was gelopen. Of te wel: als een lammetje achter het college aangelopen. Ik maak me zorgen over de financiële beheersbaarheid van dit project.

Duurzaamheidsfonds
De collegepartijen hebben in het coalitieakkoord geschreven dat er een duurzaamheidsfonds komt. Een goede zaak, vinden wij. Als je ziet wat er mondiaal gebeurt aan vernatting (Pakistan) en verdroging (Rusland), dan zeggen alle experts dat duurzaamheid daarop een antwoord is. Nu is het college al bezig met zo’n ontwikkeling in het nieuwbouwplan Nieuwveense Landen. Dat is een goed begin. Overigens wordt dit bedrag uit de opbrengst van Nieuwveense Landen betaald, dus financieel is dat nog geen probleem. Maar nu de rest van Meppel nog. Wethouder Dohle had eerder flinke plannen om samen met de provincie duurzaamheid in Meppel te starten, maar daar horen we weinig meer van. Onze fractie, en ook de fractie van GroenLinks, heeft al een paar keer een concreet voorstel gedaan om een start te maken met dit fonds. De gemeenteraad sprak lovende woorden, maar steunde deze voorstellen niet, omdat ze eerst de voorstellen van het college willen afwachten. Wethouder Dohle gaf in bij de Algemene Beschouwingen niet veel hoop. Hij verwees naar de aanstaande bezuinigingen, die het rijk gaat doorvoeren. Welnu, als er inderdaad 18 miljard wordt bezuinigd door een kabinet van CDA, VVD en PVV dan is de voorkeur van de wethouder al te raden. En die gaat in de richting van extra uitgaven om een parkeergarage mogelijk te maken in de binnenstad. Om de burger van Meppel - als door de vernatting er extra regen komt – extra mogelijkheid te geven om met de auto naar de stad te gaan.

Er moeten van de drie collegepartijen er twee zijn die het belang van een zelfstandig denkende gemeenteraad in zien: de PvdA als ze haar klassiekers van voormalige partijprominenten kent en Sterk Meppel als ze luistert naar de vader van Sterk Meppel die ook de vader van het dualisme in Meppel is: Herman Jansen. Ik ben benieuwd of deze coalitie daarvoor de moed heeft. We zullen het zien in de komende periode.

Gert Stam

Reacties op 'Gemeenteraad van Meppel: Lam of leeuw?'