Voor het geld of voor goede omgang?

maandag 20 december 2010 21:18

Op 16 december hebben de laatste raadsvergadering van het jaar gehad. We zouden aanvankelijk een week eerder vergaderen, maar vanwege het overlijden van een van onze collega's is de vergadering verschoven. Op donderdag 9 december zaten we in het crematorium omdat Berdien Winters (PvdA) na een korte, maar hevige ziekte van zeven weken was overleden.

Berdien was actief vanaf maart 2010 bij de gemeenteraad. Het bepaalt ons erbij dat we allemaal plannen hebben, maar dat we het leven niet in eigen hand hebben. Freek Schipper werd geïnstalleerd als haar opvolger.

Het ondernemersfonds
Het college kwam op verzoek van ondernemers in de stad, in Nijeveen en op de bedrijventerreinen met het voorstel om een ondernemersfonds in te stellen. Dit fonds geeft ondernemers de verantwoordelijkheid voor hun eigen omgeving door met plannen te komen voor het opknappen van de omgeving, de stad mooi en levendig te maken en om leuke dingen te organiseren. Met name de ondernemers in de binnenstad zaten met de betaalbaarheid van bepaalde activiteiten, omdat de helft van de ondernemers niet meebetaalt aan activiteiten, maar daardoor wel meeprofiteert van die activiteiten. Onze fractie kan zich vinden in die solidariteitswens. Daarbij tekenen wij wel aan dat wij ons voor kunnen stellen dat bedrijven niet mee willen betalen aan bijvoorbeeld activiteiten op de koopzondagen als ze daar principieel niet achter staan, maar dat neemt niet weg dat deze oplossing in zijn algemeenheid wel goed is. Bedrijven die vanaf dat moment mee moeten betalen, kunnen dan ook hun zegje doen over de besteding. Het fonds wordt gevoed door de WOZ-belasting licht te verhogen voor alle niet-woningen binnen de gemeente. Wettelijk kan daar geen uitzondering op worden gemaakt.
Het bleek ons dat de ondernemers al twee jaar bezig waren om dit fonds gerealiseerd te krijgen, maar niet op tijd contact zochten met toekomstige betalers die niet betrokken waren bij het probleem. Dat is voor ons een grote hobbel geweest of we wel of niet zouden instemmen met dit voorstel.
Wij vonden het belangrijk om te horen wat de reden was dat niet-georganiseerden, ook wel 'free-riders' genoemd, zich niet wilden organiseren. Daar wilde de organisatie geen energie in steken en het college was daar ook niet in geïnteresseerd.
Verder waren er organisaties die zouden worden aangeslagen, die geen belang hadden bij deze manier van werken. Je kunt dan denken aan agrariërs en zorginstellingen.

De organisatie van dit fonds, alsook het college, wilden niets anders dan het ondernemersfonds vastgesteld krijgen. Als er betrokkenen zorgen of vragen hadden of een alternatief voorstelden, werden ze – zo bleek – overruled en hadden ze geen andere mogelijkheid dan in te stemmen met dit voorstel.
Dat bleek ook weer uit de denigrerende manier, waarop de inspreker van het ondernemersfonds de zorgen van de zorginstellingen beantwoordde. Ze bleken pas een maand contact met elkaar te hebben!
Dat heeft ons ertoe gebracht om het belang van goede omgangsvormen boven het belang van geld te zetten en een motie in te dienen om het fonds met een jaar uit te stellen en te werken aan draagvlak.

Andere fracties
Er waren nogal wat fracties die een ander standpunt innamen dan tijdens de commissievergadering. ´De move van het jaar´, noemde onze fractie dat tijdens de raadsvergadering.
De coalitiefracties waren tijdens de commissievergadering allemaal voor het voorstel. Dat veranderde in de raad. In de raad was Sterk Meppel helemaal tegen. De PvdA was in de commissie gewoon voor, maar was nu initiatiefnemer voor een amendement om het college en ondernemers flink bij te sturen in hun plannen. Ze wilden eigenlijk hetzelfde als wij, maar durfden dat niet zo duidelijk uit te spreken. Vandaar dit amendement. In dit plan werd de PvdA gesteund door VVD, CDA en GroenLinks.
Onze fractie kreeg alleen steun van D66 en Sterk Meppel stemde overal tegen, zowel tegen het voorstel als tegen ons voorstel en het voorstel van de PvdA.

Overige agendapunten
Er zijn die avond nog veel meer besluiten genomen. Zo is er besloten om het terrein van de voormalige VION-bedrijf aan te kopen, omdat rondom de plannen van Nieuwveense Landen zowel provincie als gemeente vindt dat de aansluiting met de stad moet worden verbeterd. Een strategische aankoop derhalve, waar onze fractie van harte achter staat. D66 was tegen.
Ook werd er een duurzaamheidsfonds ingesteld, om mensen met bestaande woningen de gelegenheid te geven goedkoop geld te lenen om maatregelen aan hun woning te laten nemen om de duurzaamheid te bevorderen. Onze fractie had al zeker drie keer een dergelijk voorstel gedaan. We waren blij dat het er nu van is gekomen.
Verder was er nog een voorstel voor een bijdrage aan de ijs- en skeelervereniging in Nijeveen voor een kleedruimte, werd er een voorstel voor schuldhulpverlening vastgesteld en hebben we nog over een bedrag gesproken om de ambtelijke organisatie beter te laten lopen.
Al met al een diverse avond, waarin we Meppel een stukje mooier hebben geprobeerd te maken. Dat is nou het mooie aan het raadswerk, dat je op allerlei punten mag meewerken om iets voor de stad te betekenen.

Rust
Nu is de vakantie ingegaan. We kunnen even uitrusten en vieren dat Jezus op de aarde is gekomen om de wereld werkelijk beter te maken, beter dan welke volksvertegenwoordiging dan ook. Hij geeft ons uitzicht op een leven met Hem!
We ronden het jaar 2010 af en gaan in de verwachting van een mooie toekomst het jaar 2011 in, zonder ons zorgen te maken. Hij regeert de wereld, ook in 2011.

Ik wens iedereen een goede jaarwisseling toe.

Reacties op 'Voor het geld of voor goede omgang?'