ChristenUnie Meppel bezoekt Tweede Kamer

DSC02319vrijdag 18 maart 2011 21:18

Op woensdag 16 maart heeft de ChristenUnie Meppel met 31 leden en geïnterseerden een bezoek gebracht aan de Tweede Kamer. De reis begon om 7.30 uur met ontvangst met koffie en thee in de Kruiskerk, waarna om 8.00 uur de busreis begon. Iedereen ontving een lunchpakket voor onderweg en zo vertrokken we die koude ochtend naar Den Haag.

Ledenvergadering in de bus
Nadat de bus de gemeentegrenzen van Meppel had verlaten, begon de ledenvergadering van de ChristenUnie Meppel. Het was voor het eerst dat de ChristenUnie een ledenvergadering in de bus heeft gehouden en ook nog buiten de gemeentegrenzen van Meppel. Omdat de afdeling Meppel alles goed voor elkaar heeft, werden het jaarverslag 2010, de bevindingen van de kascommissie, en de begroting voor 2011, snel afgehandeld. De boekhouding is door de kascommissie in orde bevonden en de begroting en het jaarverslag zijn door de leden goedgekeurd. Daarna heeft Gert Stam verteld over het werk van de fractie in de gemeenteraad. De Christen Unie heeft ook in Meppel gepleit voor de Psalmnorm (naar Psalm 72) waarin de bestuurders opkomen voor de zwakkeren. Hij gaf daarbij duidelijk aan dat men op gemeentelijk niveau wel degelijk moet kijken naar mogelijkheden om de gevolgen van landelijke bezuinigingen voor de betrokkenen te verzachten. In deze ledenvergadering kwam natuurlijk ook de actuele politiek aan de orde, zoals het voorstel van het College om de Plataan te gebruiken voor de Nierman school, en het voorstel van Gert Stam om de VVV onder te brengen in het gemeentehuis. Gert Stam benadrukte dat het gesprek met en de inbreng van de leden erg belangrijk is voor de gemeenteraadsfractie.

Rondleiding Eerste Kamer en Binnenhof
Om ongeveer kwart over tien kwam de groep in Den Haag aan. Daar werd de groep gesplitst. Een deel kreeg een rondleiding in het Binnenhof met bezichtiging van de Ridderzaal en de Eerste Kamer. De andere groep deed een stadwandeling met gids in de omgeving van het Binnenhof. Hierbij is er veel verteld over de geschiedenis van Den Haag en het Binnenhof. Het Binnenhof is begonnen als verblijf van de graven van Holland, die hier een jachthuis hadden gekocht. Willem van Oranje heeft deze plek gekozen als locatie voor de Staten Generaal, omdat geen enkele stad van Holland deze eer aan een andere stad gunde. Den Haag heeft immers geen stadsrechten, en was toen nog veel kleiner dan nu. De gids heeft aan de hand van de gebouwen en monumenten steeds weer iets verteld over de geschiedenis, zodat wij van de graven van Holland en Willem van Oranje, via de Franse tijd, uiteindelijk bij de moderne tijd zijn uitgekomen. Ook de groep die voor de rondleiding in de Ridderzaal en de Eerste Kamer heeft gekozen, heeft een mooie les in geschiedenis gekregen.

Rondleiding Tweede Kamer
Om twaalf uur was er een heerlijke lunch in het restaurant van de Tweede Kamer. Na de lunch kreeg de groep een rondleiding door het gebouw van de Tweede Kamer door twee fractiemedewerkers van de ChristenUnie. Hierbij zijn de oude vergaderzaal en de bibliotheek van de Tweede Kamer, waar de handelingen van alle vergaderingen van de Tweede Kamer worden opgeslagen, hoogtepunten die er erg mooi uitzien. Tijdens het bewonderen van deze mooie zalen hebben de fractiemedewerkers ons verteld over de geschiedenis die er met deze zalen verbonden is. Maar niet alleen de oude delen van het Tweede Kamer gebouw hebben architectonische schoonheid, ook over het nieuwe deel is veel te vertellen. De nieuwe aanbouw moet met het licht dat door het dak naar binnenkomt en het feit dat men bij de vergaderzalen voor commissievergaderingen naar binnen kan kijken, de openheid naar de burgers uitbeelden die de Tweede Kamer als ideaal heeft.

Gesprek ChristenUnie Meppel met Esmé Wiegman
Na de rondleiding gaan de deelnemers in gesprek met Esmé Wiegman, een Tweede Kamerlid van de ChristenUnie. Zij vertelt over de opstelling van de ChristenUnie in de zaken die zij in haar portefeuille (takenpakket) heeft. Dat is ondermeer gezondheidszorg, welzijn en defensie. Esmé Wiegman legt uit dat de ChristenUnie de noodzaak van hervormingen onderschrijft, maar wel bezorgd is over het feit dat de regering deze hervormingen gebruikt voor bezuinigingen die juist mensen treffen met een laag inkomen en veel extra kosten in verband met hun beperking. Zij noemt als voorbeeld de AWBZ, waar inderdaad kosten in zitten die eigenlijk in de basisverzekering thuishoren, of juist als welzijnstaak bij de gemeente thuishoren. Het probleem is echter dat op zich goede voorstellen vaak worden gecombineerd met bezuinigingen die ten koste gaan van zorg voor mensen die deze zorg echt nodig hebben. Vanuit de deelnemers wordt er gewezen op de grote hoeveelheid bureaucratie, die een extra probleem vormt voor mensen die het toch al moeilijk hebben. Een voorbeeld daarvan is het C.A.K. (Centraal Administratie Kantoor) voor de zorg, waar mensen geen voorschot kunnen krijgen en lang moeten wachten op een beslissing. Esmé Wiegman neemt dit ter harte, maar legt ook uit hoe regels ingewikkeld worden. Dit komt vaak doordat men begint met een simpele regeling, maar daarna aanpassingen doorvoert om een bepaalde groep te ontzien. Deze aanpassingen helpen de beoogde groep dan wel, maar maken de regeling als geheel weer ingewikkeld. Zij legt ook uit dat veel bureaucratie niet van de overheid, maar van anderen komt. Een voorbeeld daarvan is de minutenregistratie in de zorg, De Overheid verplicht niemand om een minutenregistratie bij te houden. Andere organisaties die betrokken zijn bij de uitvoering eisen dit echter wel. Na deze uitleg gaat de bel die aangeeft dat Esmé Wiegman snel naar de Tweede Kamer moet gaan voor het stemmen. Daarmee eindigt dit gesprek.

Het laatste onderdeel van het programma is het bezoek aan de publieke tribune van de Tweede Kamer.

Op het moment dat wijaankomen wordt er net gestemd over moties. Daarna begint het debat over de invoering van minimumstraffen, zodat daders van bijvoorbeeld een verkrachting geen taakstraf meer kunnen krijgen. Dit is een voorstel van het kabinet dat ook door de ChristenUnie wordt gesteund.

Na afloop van het bezoek aan de publieke tribune begint de terugreis. In de bus wordt de kennis van de leden getest met een quiz over Meppel en de gemeentelijke politiek. Om 18.00 uur komt de bus weer aan bij de Kruiskerk.

Henk Twerda

Hieronder een fotoindruk:

Gert Stam verteld over de fractie activiteiten

Petje op petje af

Het binnenhof