Nieuwe kans voor Nijeveense bibliotheek

bibliotheek_0maandag 26 september 2011 22:23

De verslaggeving van de Meppeler Courant over de bespreking in de gemeenteraad van de bibliotheekvisie Meppel/Nijeveen geeft helaas niet goed de essentie van het besluit weer. Daardoor is ook de kop ‘geen redding voor Nijeveense Bibliotheek’ geen goede weergave. Een betere kop was geweest: nieuwe kans voor Nijeveense Bibliotheek.

De feiten op een rijtje: Op voorstel van het college heeft de gemeenteraad besloten maximaal 565.000 euro per jaar te besteden aan het bibliotheekwerk in Meppel en Nijeveen. Vergelijking wees uit dat dit vergeleken met andere Drentse gemeenten niet hoog is. Ook bleek de huisvesting een groter bedrag op te slokken dan dat landelijk als richtlijn is aangegeven. Daardoor kwam het werk zoals de bibliotheek dat tot op heden deed in de knel. Het college beloofde een visie te schrijven, zodat beschikbaar geld en activiteiten op elkaar aan zouden sluiten.

Deze visie was onderwerp van bespreking, waarbij het bedrag vast stond.
Eerder had wethouder Myriam Jansen al in Nijeveen aangekondigd, dat de consequentie zou zijn dat de bibliotheek in Nijveen dicht zou moeten.
In de bespreking in de raadscommissie gaf wethouder Jansen aan dat bij het uitwerken van de plannen aan de hand van de visie de voorwaarde vanuit het college gesteld zou worden dat de bibliotheek in het gebouw aan de Marktstraat moet blijven, terwijl gelijktijdig werd geconstateerd dat dit een (te) duur pand is. Daarmee zou de bibliotheek nog steeds ver boven de richtlijn voor huisvestingskosten blijven. Toen verschillende fracties ook nog het belang van huisvesting in Nijveen wilden vastleggen, ontstond voor onze fractie het beeld dat we de bibliotheek met een onmogelijke opdracht zouden opzadelen. Er zou zo’n hoog percentage aan huisvesting moeten worden uitgegeven, dat de overige taken in de knel zouden komen. En dat kon toch niet de bedoeling zijn.
Vandaar dat de ChristenUnie een motie indiende om alle voorwaarden vooraf los te laten en met betrokken partijen om tafel te gaan om te kijken of er in Meppel en Nijeveen voor de bibliotheek, de gemeente en de inwoners een totaalplaatje te maken is, dat voor iedereen acceptabel is. Daarbij moet misschien iedereen een veer laten, maar kan er een oplossing komen, die we van te voren niet hadden bedacht. De raad wil daar graag voor volgend jaar over geïnformeerd worden.
Nee, de bibliotheek in huidige vorm in Nijeveen, dat zal moeilijk worden. Maar hierdoor is de redding voor een vestiging in Nijeveen dichterbij gekomen dan zonder het aannemen van de motie van de ChristenUnie. Dus: een nieuwe kans voor de Nijeveense bibliotheek.

Gert Stam
fractievoorzitter ChristenUnie Meppel