Gelddonderdag 10 november 2011 22:46

Bijdrage begroting 2012 Meppel: Deze zin komt uit de bijbel. Uit een tijd dat het volk en de leiders er op moesten worden aangesproken dat de samenleving op verschillende punten niet klopte. Ze verkochten eerlijke mensen voor zilver en arme mensen voor een paar schoenen.

Maar dat was vroeger. Nee, neem dan de keurige westerse samenleving. Daar gebeurt het niet. Of toch? Wat te denken van de Europese leiders, die zeggen: de euro is belangrijker dan Griekenland. Ik vraag mij dan af: is de euro er voor Griekenland of is Griekenland er voor de euro. Of de Nederlandse regering, die zegt: onze begroting moet op orde, het kan wel een slagje minder met de sociale wetgeving. Ik vraag mij dan af: is de Nederlandse begroting er voor de sociale wetgeving of is de sociale wetgeving er voor de Nederlandse begroting?

Onze fractie heeft de aangeboden begroting besproken met in het achterhoofd de volgende vraag:

Is de begroting er voor de Meppelers of zijn de Meppelers er voor de begroting?

Onze fractie maakt zich wat zorgen over hoe het college deze vraag beantwoordt. In navolging van rijksbeleid lijkt het dat de begroting sluitend wordt gemaakt zonder naar de mensen er achter te kijken. Maar dat niet alleen, oplossingen op de korte termijn zijn misschien wel goed voor herverkiezing, maar niet om de problemen echt op te lossen. Zo maar een paar voorbeelden:

De Niermanschool en de Plataan. Het lijkt een goede combinatie te zijn, maar als de situatie zo wordt opgelost dat we er financieel gunstig uitspringen, maar we het contact met betrokkenen lijken te verliezen omdat ze het gevoel krijgen dat het wordt doorgedrukt zonder dat er naar ze geluisterd wordt, wat hebben we dan aan een financieel goede oplossing?

Is de begroting er voor de Meppelers of zijn de Meppelers er voor de begroting?

Tweede voorbeeld: een veilige fietsverbinding tussen oost en west via Ezinge. Bijna iedere fractie ziet er het nut van in, maar de meerderheid kan er het geld niet voor vinden, terwijl twee van de drie coalitiefracties met een knoop in de maag zitten, omdat er een voorstel zit aan te komen dat aan een parkeergarage in het centrum eenzelfde bedrag moet worden uitgegeven, die de komende 20 jaar verliesgevend is.

Is de begroting er voor de Meppelers of zijn de Meppelers er voor de begroting?

Centrum Jeugd en Gezin. Het coalitieprogramma zegt dat het Centrum Jeugd en Gezin financieel wordt bediend, naar dat er budget vanuit het rijk komt.

Terwijl in een werkbezoek bij het CJG werd gezegd dat allerlei activiteiten om problemen in gezinnen te voorkomen niet kunnen worden voortgezet. Is het een boekhoudkundige truc om de begroting op korte termijn sluitend te houden of proberen we onze inwoners zo goed mogelijk te helpen?

Is de begroting er voor de Meppelers of zijn de Meppelers er voor de begroting?

Onze fractie wil deze vraag nader bekijken vanuit drie verschillende invalshoeken:

1.   Dienstbaarheid

2.   Duurzaamheid

3.   Leefbaarheid

1.   Dienstbaarheid

Er komt veel op de gemeente af om de zwakken in de Meppeler samenleving te kunnen blijven beschermen. De rijksoverheid maakt het ons niet makkelijk. Maar het is vooralsnog de politieke werkelijkheid. Om nu daar zorgvuldig mee om te gaan, pleiten we er voor om de armoede-effectrapportage weer nieuw leven in te blazen. Onze fractie stelt voor dat het college hierbij meetbare doelen ontwikkelt. We moeten goed kunnen monitoren welk effect het gemeentelijk beleid, al dan niet door toedoen van de rijksoverheid, op de armoede in Meppel heeft. Onze fractie dient daarvoor een motie in. (motie)

Een tijd lang heeft er een ppw (project problematisch woongedrag) plaatsgevonden. Dat begon vanuit Hoogeveen, is uitgewaaierd over de zuidwest gemeenten, maar is weer beëindigd. Dergelijke initiatieven kunnen de gemeente juist heel veel opleveren en onze fractie pleit er dan ook voor om deze voorstellen juist meer op te zoeken dan af te remmen. We hebben er voordeel bij. Dat geldt ook voor onderwerpen als schuldhulpverlening en het al eerder genoemd CJG. Onze fractie dringt er bij het college op aan dergelijke initiatieven te steunen.

2.   Duurzaamheid

De ambitie van het college op het gebied van duurzaamheid lijkt goed. En in alle eerlijkheid, de opzet voor Nieuwveense Landen schept verwachtingen. Het duurzaamheidsfonds is vorig jaar van start gegaan, maar komende vrijdag vindt er pas weer een voorlichting plaats over de duurzaamheidslening. Wat is de stand van zaken tot op heden?

Afvalinzameling: gestreefd wordt om de LAP-doelstellingen in 2014 te halen. Dat klinkt naar vooruitschuiven. Over de kunststofinzameling zijn we nog niet tevreden. Verschillende keren hebben wij er in de raad op aangedrongen om deze inzameling beter te laten plaatsvinden om in 2012 ook een zuiverder evaluatie te laten plaatsvinden. Nog steeds horen we dat vanwege de manier van inzamelen mensen geen kunststof scheiden, simpelweg omdat ze de ruimte niet hebben. Er zijn gemeenten die overgaan tot inzameling bij supermarkten in samenwerking met de werkvoorziening en in andere gemeenten vindt afvalinzameling wijk- en buurtgericht plaats. Onze fractie dient een motie in om dit voor Meppel te onderzoeken of dergelijke initiatieven tot een effectievere afvalscheiding kan leiden. (motie)

3.   Leefbaarheid

Leefbaarheid is belangrijk voor Meppel. Wij volgen het college nauwlettend in de ontwikkelingen rondom wijk- en dorpsgericht werken. Het zal vast niet aan de bespreking in de commissie hebben gelegen, maar verschillende wijken hebben in twee weken tijd hun wijkwethouder op bezoek gehad. Nu die wijkbudgetten nog. De motie was toch echt aangenomen. En we zijn echt de enige gemeente in Nederland niet met dergelijke plannen. Kijk maar eens op jijmaaktdebuurt.enschede.nl. Daar vindt u een mooi voorbeeld van wijkbudgetten.

Shared space. Er vindt een enorme herinrichting van de openbare ruimte van de binnenstad plaats. Prachtig. Maar de inrichting vindt plaats volgens het principe van shared space. Door ons al eens shared danger genoemd. Op plaatsen als de kruising met Prinsengracht en de Marktstraat en de kruising Molenstraat Kruisstraat wordt shared space het recht van de sterktste. Als voetganger rennen voor je leven en als fietser op hoop van zegen. Voorzitter, ook dat heeft te maken met leefbaarheid. Kan dat nou echt niet anders?

Tot slot:

Is de begroting er voor de Meppelers of zijn de Meppelers er voor de begroting.

Maar welk effect heeft de Meppeler begroting voor Limei van 14, die in China voor nog geen 10 euro per maand van 8 uur ‘s morgens tot middernacht onze goedkope kleding maakt, zodat die kleding verscheept kan worden en daardoor aan Meppelers meer werk kan biedt, dank zij uitbreiding van de Meppeler overslaghaven?

Welk effect heeft de begroting voor Olga van 18 uit de Oekraine, die met grote beloften naar Nederland is gehaald voor een gouden toekomst, maar nu, nee, natuurlijk niet in de Voorstraat in Meppel, maar in een van die vele andere plaatsen in Nederland tegen haar wil diensten aanbiedt? De begroting geeft het al aan als ontwikkeling: er is een aantal wetsvoorstellen in procedure die gevolgen kunnen hebben voor de gemeentelijke inzet, zoals de regulering prostitutie en bestrijding misstanden in de seksbranche. Dat is wel in Meppel.

Zijn dit niet twee voorbeelden van: Eerlijke mensen verkopen voor zilver en arme mensen voor een paar schoenen?

Het heeft dus ook met de begroting van Meppel te maken. Niet dat we deze problemen kunnen oplossen in onze begroting (ik heb daar helaas geen moties voor kunnen formuleren), maar het is wel goed om er bij stil te staan dat individuen de dupe kunnen worden van het economisch systeem, waarvan de begroting een belangrijk exponent is.

Onze fractie eindigt vaak met de wens dat Gods zegen op het nieuwe begrotingsjaar mag rusten. Dat doen we nu weer. Maar onze fractie spreekt daarbij ook graag de wens uit dat bij alle werk dat gedaan wordt door raadsleden die vaststellen en controleren, collegeleden die voorbereiden en uitvoeren en de ambtenaren die zich evenals vorig jaar geweldig zullen inspannen het welzijn van eerlijke mensen niet hoeft plaats te maken voor het zilver van onze welvaart.

Gert Stam

fractievoorzitter

Reacties op 'Jullie verkopen eerlijke mensen voor zilver en arme mensen voor een paar schoenen'