ChristenUnie gaat voor autoluwe binnenstad met bomen

Henk Twerdadonderdag 04 december 2014 18:24

De ChristenUnie zet zich al jaren in voor een autoluwe binnenstad en een sterker verblijfsklimaat. Daarom heeft de ChristenUnie ook het voorstel gesteund om Hoofdstraat zuid voor autoverkeer te sluiten, toen de herinrichting van dit gebied begint dit jaar aan de orde was. Toch is er soms begrip voor ondernemers die het ook in de binnenstad moeilijk hebben. Zo steunde de fractie een voorstel om in de Touwstraat een zogeheten flitsparkeerstrook aan te leggen.

Deze strook biedt mensen de gelegenheid dicht bij een winkel te parkeren zware spullen te kunnen inladen. Maar dan wel als proef om er ervaring mee op te doen, omdat de partij ook wel nadelen ziet. Nadat het werk aan het Zuideinde klaar is, kwam opeens het verzoek om stroken voor flitsparkeren in deze straat, terwijl dit bij de raadpleging van de bewoners en ondernemers aan het Zuideinde niet door de werkgroep van bewoners is genoemd. Het gaat de ChristenUnie te ver om nu gelijk al flitsparkeerstroken in het Zuideinde aan te leggen, zonder dat duidelijk is of hier echt behoefte aan is, of het ook werkt en of er geen verkeersonveilige situaties voor winkelend publiek ontstaan. Ook vraagt de ChristenUnie zich af of dit wel past bij het besluit om deze straat autoluw te maken en niet als doorgangsroute naar de binnenstad te laten functioneren. De fractie wilde geen motie van D66 en VVD steunen die tot doel had ook faciliteerstroken aan het Zuideinde te realiseren. Nadat VVD en D66 de motie op verzoek van Bert Kunnen hadden aangepast, zodat er niet meer gevraagd werd om gelijk de flitsparkeerstroken aan het Zuideinde aan te leggen, maar alleen vraagt om een onderzoek hiernaar op basis van een evaluatie van de flitsparkeerstroken in de Touwstraat, heeft de ChristenUnie steun gegeven aan deze motie. Voor de ChristenUnie is het raadplegen van de bewonerswerkgroep aan het Zuideinde een harde voorwaarde en dit is uiteindelijk door de wethouder toegezegd.

Een ander onderwerp waar de ChristenUnie zich sterk voor wil maken zijn de bomen in de binnenstad. Er geldt voor bomen van de gemeente Meppel, die gekapt worden, een herplantplicht. Voor semi-openbare ruimten zoals school-kerk-winkelpleinen geldt geen herplantplicht. Maar omdat niet precies is omschreven waar deze herplant plaatsvindt, kan een deel van de stad steeds minder bomen krijgen. De ChristenUnie heeft de indruk dat het aantal bomen in de binnenstad vermindert. Daarom heeft de ChristenUnie samen met Groen Links een motie ingediend die vraagt om een evaluatie van het “plan van aanpak kapbeleid” uit 2008 en een onderzoek naar het aantal bomen in de binnenstad. Daarin zal ook duidelijk worden waar de herplant heeft plaatsgevonden en of er wellicht voor de openbare ruimten ook een herplantplicht overwogen moet worden. Op aandringen van wethouder De Vos, die wees op het werk dat er aankomt i.v.m. alle zieke bomen in Meppel, hebben ChristenUnie en Groen Links de motie beperkt tot het onderzoek. Na deze aanpassing is de motie aangenomen.

Reacties op 'ChristenUnie gaat voor autoluwe binnenstad met bomen'