Terugkijken en plannen maken.

Gert Stamdonderdag 24 december 2015 12:27

Het afgelopen jaar 2015 was een belangrijk jaar. Nadat we als college in 2014 van start waren gegaan, hebben we in 2015 als college grote stappen gezet. Ik ben dankbaar dat we het afgelopen jaar vanuit de ChristenUnie in goede gezondheid en op een positieve manier onze bijdrage hebben kunnen leveren aan het bestuur van Meppel.

Ik vind het bijzonder om te merken dat we op een plezierige manier konden samenwerken. Collegeleden onderling, maar ook als college met de gemeenteraad. We hadden een goede ondersteuning vanuit de ambtelijke organisatie. Daardoor kon veel tot stand gebracht worden. Een paar voorbeelden:

In 2015 kwamen de verantwoordelijkheden met betrekking tot WMO, jeugd en participatie naar de gemeenten toe. Nadat we in het jaar ervoor alles in gereedheid hebben gebracht om er mee te kunnen beginnen, was op 1 januari 2015 het uur van de waarheid. Het was goed om te merken dat er begrip was bij de inwoners en cliënten voor deze verandering. Het uitgangspunt dat er geen mensen tussen wal en schip mochten raken, konden we waarmaken. Dat was ook te merken aan het aantal bezwaren en klachten dat we kregen: dat waren er heel weinig. Onze sociale ombudsvrouw heeft daarin ook een goede rol gespeeld.

Met de Stichting Welzijn hebben we aan het eind van het jaar een afspraak kunnen maken om de verandering die dat in de samenleving met zich meebrengt te kunnen begeleiden, ook als daarvoor minder geld beschikbaar kon worden gesteld.

Er werd in het afgelopen jaar gebouwd in de Berggierslanden en in Nieuwveense Landen. Daardoor konden we zien dat Meppel een aantrekkelijke plaats blijft om te wonen. We hebben het afgelopen jaar gewerkt aan het opstellen van een nieuw bestemmingsplan voor Berggierslanden. Daar konden we ook een aanpassing in doen dat onrust, zoals dat een aantal jaren eerder voorkwam met betrekking tot het vestigen van een kinderopvang in de wijk, niet meer voor hoeft te komen.

In het afgelopen jaar werden wijkplatforms steeds actiever. Dat is iets waar de ChristenUnie al jaren voor pleit. Mooi dat ik in de laatste uitzending van Piekuur samen met Jolanda Kuijper van het wijkplatform Koedijkslanden- Berggierslanden mocht vertellen over het positieve effect van deze burgerparticipatie.

Op 11 december was Gert-Jan Segers, de nieuwe politiek leider van de ChristenUnie, in Meppel. Hij heeft kunnen zien hoe mensen van allochtone afkomst in Meppel hun best doen om deel uit te maken van de Meppeler samenleving. Hij heeft met hen en ons kunnen doorpraten over de problemen die zich daarbij voordoen en hoe we dat met elkaar kunnen oplossen.

Als laatste het AZC. Eind augustus kreeg het college van het Centaal orgaan Opvang Asielzoekers (COA) een vraag of we in Meppel een AZC willen vestigen van maximaal 600 bewoners. We zijn zorgvuldig op zoek gegaan naar draagvlak binnen de politiek en de samenleving. Dat heeft er in geresulteerd dat de gemeenteraad op 17 december jl. unaniem heeft besloten dat dit kan gebeuren. In de samenleving zijn al veel plannen om daarbij behulpzaam te zijn. Dat is bemoedigend, gelet op het feit dat in andere plaatsen nog wel eens andere geluiden klinken.

Kortom, het jaar 2015 is een jaar waar we dankbaar op mogen terug kijken. We zijn gezegend met kracht en gezondheid.

Wat is er voor 2016 nog te wensen?

We zullen in het sociale domein goed moeten kijken hoe het nog beter kan. Nu er thuiszorgorganisaties in zwaar weer komen, moeten we zorgen dat het niet ten koste gaat van de hulp aan onze inwoners. We moeten de eigen bijdrage tegen het licht houden, er is nog zorg over de gevolgen van de verandering in de zorg voor dementerenden en mensen met een psychische beperking. Als ze zelfstandig moeten (blijven) wonen, welke druk legt dat op de samenleving?

De economie is nog niet helemaal hersteld. Wat betekent dat voor onze binnenstad, voor de groei en voor de werkgelegenheid?

Begin volgend jaar doet het college een voorstel aan de raad voor een locatie voor het AZC. Hoe zal dat vallen in de samenleving? Wat gaat de daadwerkelijke komst van asielzoekers brengen?

De energietop in Parijs heeft veel mensen aan het denken gezet over energieverbruik en duurzame energie. Wat betekent dat voor onze ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn? Op wat voor manier gaan we daar in Meppel mee om?

Kortom, vragen genoeg om in 2016 met energie aan de slag te gaan. Mijn wens is dat 2016 opnieuw een jaar van stappen zetten wordt en dat we allemaal de kracht krijgen om ons werk te doen op de plaats waar we gesteld zijn.

Ik wens u allemaal gezegende feestdagen een voorspoedig 2016!

Hartelijke groet,

Gert Stam

TitelBestandsgrootteMIME-type
Terugkijken en plannen maken26,4 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload