ChristenUnie wil vast dienstverband werknemers Reestmond.

Participatiewetmaandag 21 maart 2016 10:00

De fractie van de ChristenUnie in Meppel wil dat de tijdelijke dienstverbanden van de 72 medewerkers van Reestmond alsnog worden omgezet in vaste dienstverbanden.
De fractie komt tot dit besluit op basis van de evaluatie van het beleid van afgelopen jaar, zoals besproken tijdens de commissievergadering van 10 maart.

Dit beleid is gericht op het vinden van een reguliere werkplek voor de mensen uit de WSW bij bedrijven en organisaties in Meppel.
Na één jaar, zo blijkt uit de evaluatie, hebben slechts 10 van de eerste 23 personen bij een externe werkgever een werkplek gevonden. De evaluatie toont volgens de ChristenUnie aan dat alle inspanningen die tot nu toe door de gemeente gedaan zijn om deze groep aan regulier werk te helpen in het eerste jaar te weinig resultaten hebben opgeleverd. Ook landelijk is dit beeld te zien.

Aanvankelijk hadden wij goede hoop dat de nieuw ingevoerde Participatiewet direct voldoende instrumenten bood om deze groep mensen aan het reguliere arbeidsproces te gaan laten deelnemen. Uit de evaluatie blijkt nu dat de instrumenten die de Participatiewet gemeenten biedt, nog te weinig effect hebben om voor deze groep mensen op redelijke termijn een goede plek te vinden op de reguliere arbeidsmarkt.

Het ontwikkelen en inzetten van het juiste instrumentarium, zo blijkt uit de evaluatie, heeft nog tijd nodig. De onzekerheid die deze situatie met zich meebrengt is juist voor deze kwetsbare groep, die gebaat is bij structuur en zekerheid, niet bevorderlijk. Daarom vindt de ChristenUnie dat deze mensen nu alsnog via een vast dienstverband zekerheid geboden moet worden. De ChristenUnie zal, samen met de PvdA, een motie indienen om dit te bereiken.

Rest ons onze dank uit te spreken voor de grote inspanningen die het college van burgemeester en wethouders heeft gepleegd om tot een beter resultaat te komen. Aan die inspanningen heeft het naar de mening van onze fractie niet gelegen.

Ina Booij, raadslid ChristenUnie Meppel

Reacties op 'ChristenUnie wil vast dienstverband werknemers Reestmond.'