Woonvisie door ChristenUnie positief ontvangen

imagegenmaandag 11 april 2016 09:04

Woningcorporaties moeten zich weer gaan concentreren op hun kerntaak, het bouwen en verhuren van sociale huurwoningen. Daarom is er een nieuwe woningwet, die gemeenten meer bevoegdheden geeft. Maar een gemeente kan die bevoegdheden alleen gebruiken als er eerst een gemeentelijke Woonvisie is.

Alle gemeenten moeten een Woonvisie opstellen, die mede basis is voor prestatieafspraken met woningcorporaties over ondermeer de bouw van sociale huurwoningen. De nota is door de ChristenUnie positief ontvangen, maar de fractie wenste op enkele onderdelen nog aanscherping. De fractie heeft daartoe samen met het CDA een amendement ingediend om de periode van de Woonvisie te beperken tot 2016. De reden hiervoor is dat het een Woonvisie op grote lijnen is en verdere concretisering nodig is. De ChristenUnie steunt de grote lijnen van de woonvisie, zoals het uitgangspunt dat 25 tot 50% van de woningen in Meppel in de sociale sector (huur en koop) bestaat. Maar de ChristenUnie wil graag een Woonvisie waarin duidelijk staat hoeveel sociale huurwoningen door de woningcorporaties Actium en Woonconcept worden gebouwd. De fractie wil ook meer duidelijkheid over wat voor woningen er voor welke doelgroep worden gebouwd en over de maatregelen voor energiebesparing bij de woningbouw en renovatie. Duurzaamheid was nog te beperkt in de nota aanwezig, aldus de fractie. Maar het uitstellen van het besluit over de woonvisie heeft als nadeel dat Meppel dan geen gebruik kan maken van de rechten die de nieuwe Woningwet aan de gemeenten geeft. De oplossing is daarom dat de Woonvisie op grote lijnen voor een jaar wordt vastgesteld, met de opdracht aan het college om: uiterlijk 1 maart 2017 de Woonvisie in overleg met betrokken partijen te concretiseren op in ieder geval de volgende punten:

- Het nader invullen van de behoefte aan sociale huurwoningen in het goedkope, midden en dure segment;

- De behoefte aan seniorenwoningen;

- De maatregelen die op het gebied van wonen nodig zijn om de duurzaamheidsambities van de gemeente te kunnen halen;

- De gebiedsontwikkeling van de wijk Oosterboer.

De fractie is van mening dat deze wijk de komende jaren meer aandacht behoeft. De wijk veroudert en vergrijst, daar moet op worden ingespeeld door verbeteringen in de openbare ruimte en meer aandacht voor wonen en zorg. Dit amendement is met een ruime meerderheid aangenomen, net als de Woonvisie zelf.

Reacties op 'Woonvisie door ChristenUnie positief ontvangen'