Meppel kan verder met ontwikkeling Noordpoort

Galgenkampsbrugwoensdag 03 mei 2017 07:55

Wie vanaf de Watertoren Meppel binnenrijdt komt door een gebied waar zowel mensen wonen als werken. Aan de Steenwijkerstraatweg ziet het er nog wel redelijk goed uit, maar daarachter ligt een terrein met veel leegstaande gebouwen. Er zijn daarom goede redenen om dit deel van Meppel te vernieuwen.

Verkeer moet vaak lang wachten voor de Galgenkampsbrug, maar verder stroomt het verkeer redelijk goed door. Echter, met de bouw van de woonwijk Nieuwveense landen zullen meer mensen via de noordelijke route naar de binnenstad rijden. De situatie op de Steenwijkerstraatweg is qua geluid en schadelijke uitlaatgassen nu al een probleem. Ook de doorstroming van het verkeer op de rotonde bij de watertoren staat steeds meer onder druk. Daarom is er in de toekomst een andere toegangsweg nodig. Het vernieuwingsplan van wethouder Stam voorziet hierin met een nieuwe toegangsweg via de Galgenkampsweg en over het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg. Voor de fietsers blijft de toegangsweg via de Steenwijkerstraatweg lopen en is er een mogelijkheid om met een financiële bijdrage van de een fietstunnel onder de provinciale weg.

Hoewel in de gemeenteraad een grote meerderheid vindt dat er in het plangebied Noordpoort vernieuwing nodig is, wil de gemeenteraad zich niet nu al vastleggen op de grote investering voor de nieuwe toegangsweg. Dit is iets waarvan men vindt dat een nieuwe gekozen gemeenteraad de vrijheid moet hebben om hierin keuzes te maken. Ook maken veel bewoners zich zorgen over een lange periode van overlast in de Steenwijkerstraatweg als de ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg gefaseerd wordt uitgevoerd. Ook zijn er fracties die de nieuwe toegangsweg helemaal willen schrappen, wat als nadeel heeft dat er eerst weer opnieuw geld gereserveerd moet worden en er onnodige vertraging is, als een nieuwgekozen gemeenteraad dan wel het belang van een nieuwe toegangsweg inziet. Hierdoor dreigde een meerderheid tegen het hele vernieuwingsplan te stemmen.

Daarom heeft de ChristenUnie in de raadsvergadering van 20 april samen met CDA en PVDA een amendement ingediend om de reservering voor de nieuwe toegangsweg wel in het bestemmingsplan te laten, maar te koppelen aan een aantal randvoorwaarden, namelijk:

  • aantoonbare aanwijzingen zijn dat het aan te leggen traject een bedrijven stimuleert om in het Noordpoort gebeid te investeren;
  • aansluiting op een oostelijke ontsluitingsweg voor Nieuwveense landen met een rotonde;
  • en geen nieuwe knelpunten in het traject tot en met de rotonde bij het politiebureau, zodat er een goede doorstroming is voor het gemotoriseerde verkeer op het traject Zomerdijk, Steenwijkerstraatweg en Ceintuurbaan, en er voor fietsers een verkeersveilige situatie wordt gerealiseerd;
  • Er niet gekozen wordt voor een gefaseerde ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg.

Een gefaseerde aanleg van de nieuwe toegangsweg betekent dat bewoners langer met overlast te maken hebben. De bewoners hebben hun zorgen hierover kenbaar gemaakt tegenover de gemeenteraadsleden. Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat een gemeente luistert naar de inwoners en daarom is het niet kiezen voor een gefaseerde ontsluiting toegevoegd aan het manedement. Omdat Sterk Meppel de eerste drie punten van het amendement wel kan steunen, maar de mogelijkheid van een gefaseerde ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal  persé wil openhouden, wordt het amendement gesplitst in twee amendementen. Zowel de beide amendementen als het voorstel voor de ontwikkeling van Noordpoort worden aangenomen.  Vóór stemden de coalitiefracties VVD, PvdA, CDA en ChristenUnie evenals de SP. Hiermee kan Meppel verder gaan met de ontwikkeling van het plangebied Noordpoort.

« Terug

Archief > 2017 > mei

Geen berichten gevonden