ChristenUnie plaatst vrijwilligers in de schijnwerpers.

Roelienke bzaterdag 17 maart 2018 19:49

In plaats van lange politieke betogen koos de ChristenUnie in Meppel ervoor om haar verkiezingsavond van afgelopen dinsdag te vullen met mooie verhalen van diverse vrijwilligers uit de Meppeler samenleving. Het motto van de avond ‘U bent waardevol’ was van toepassing op een 15-tal vrijwilligers, dat iets vertelde over wat hen bezielt om zich in te zetten voor anderen en hun leven zo wat waardevoller te maken.

Het echtpaar Theo en Annie van Dieren bijvoorbeeld, dat in 40 jaar al ruim 30 pleegkinderen liefdevol in hun gezin heeft opgenomen. ‘Waar we de energie vandaan halen? Het geeft ons ontzettend veel voldoening om deze kinderen een veilig thuis te bieden, dat geeft ons energie’, geeft Theo aan. Ook de activiteiten van Bart van den Dolder werden belicht. Als voorzitter van het Cultuurplatform Meppel werkt hij hard aan het samenbrengen van amateurs en professionals en stimuleert culturele initiatieven. ‘We zijn er nog lang niet, maar de behoefte aan de inzet van het platform groeit’, ziet van den Dolder.

Karin Weener kwam naar voren om te vertellen over Vluchtelingenwerk en integratie. ‘Om vluchtelingen uit alle delen van de wereld op te vangen hebben we in Meppel zo’n 20 vrijwilligers, die nuttig werk kunnen doen. De afgelopen tijd hebben we vooral veel vluchtelingen uit Syrië opgevangen, dan is de taal nog wel een barrière,’vertelt Weener.
Van de Wereldwinkel was Roelof Prij aanwezig, die zich als ambassadeur ook bezig houdt met het promoten van Fair Trade-artikelen.’Ik richt mij vooral op scholen en het is mooi om te zien hoe ook jongeren beseffen dat we eerlijke artikelen moeten kopen die ook duurzaam worden gemaakt.’

Roelienke Kuipers werd in de schijnwerpers gezet om over de activiteiten van Sporters in Actie (SiA) te vertellen. ‘Jaarlijks houden we een sportweek in de wijk. Ik ben vanuit mijn geloof gemotiveerd om jongeren in beweging te krijgen en hen te laten zien dat ze waardevol zijn’, vertelt Kuipers. ‘Ook al heeft de jongere geen behoefte aan onze boodschap, ook dan zijn ze welkom bij de activiteiten’.
Ook economische activiteiten kwamen aan bod. Alinde Hekman sprak namens de Meppeler Handelsvereniging en Marieke Navarro gaf een enthousiaste presentatie over het recent ontstane Meppel diep geluk. ‘Wat is Meppel een geweldige plek en wat is er veel aan leefbaarheid en vitaliteit te bespeuren bij de Meppelers’. Navarro stond in de schijnwerpers namens 25 andere enthousiaste ‘gelukspredikers’.

Ina Booij en Bert Kunnen, de beide raadsleden van de Christenunie in Meppel, blikten positief terug op wat de coalitie in de afgelopen vier jaar heeft bereikt. ‘We hebben ingezet op een andere bestuursstijl, waarbij onze inwoners meer tot hun recht kunnen komen. Hierin is al veel bereikt en het vraagt ook in de komende periode veel aandacht’, meent fractievoorzitter Ina Booij.
Wethouder Gert Stam besloot de avond door vooruit te blikken op de komende periode. ‘Wat ik een mooi resultaat vindt van de andere bestuursstijl die we wilden is dat het wijkgericht werken een stevige boost heeft gekregen. Via de wijkplatforms komt er heel gemakkelijk een verbinding met de wijken tot stand. Ik zou graag zien dat we dat in de komende periode verder kunnen uitbouwen bijvoorbeeld door de wijken een eigen budget te geven voor klein investeringen’, hoopt Stam.

Archief > 2018 > maart