Bijdrage ChristenUnie Meppel op de duidingsbijeenkomst lijsttrekkers

resultaat grv2018 kleinvrijdag 23 maart 2018 10:14

Uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen. Allereerst een hartelijke felicitatie aan de winnaars van de verkiezingen. Dat zijn in volgorde naar het aantal stemmen CDA (814), VVD (698), Sterk Meppel (460) en GroenLinks (190). Spijtig voor de partijen PvdA, D66 en SP dat ze in meer of mindere mate in stemmenaantal zijn achteruit gegaan.

Onze partij, de ChristenUnie, is stabiel gebleven met een kleine stemmenwinst en we zijn de vierde partij van Meppel geworden. Dat stemt ons tot dankbaarheid en tevredenheid. In de afgelopen tijd hebben wij onze bestuurlijke verantwoordelijkheid genomen, niet alleen in de raad, maar ook in het college. Wat ons betreft zijn we daarvoor opnieuw beschikbaar met een ervaren bestuurder.

bron: rtlnieuws

Belangrijkste thema’s

Er zijn grote opgaven op het gebied van:

• de transformatie in het sociaal domein,
  • een duurzaam Meppel en Nijeveen,
  • de stedelijke ontwikkeling, zoals Noordpoort en binnenstad
  • financieel beheer.

Veranderend samenspel

Aandacht voor het vertrouwen tussen de overheid en de burger is van essentieel belang voor een succesvolle raads- en collegeperiode. Er valt onderscheid te maken tussen het contact met de samenleving als collectief en de individuele burger.

• Voor wat betreft het contact met de samenleving als collectief is de doorontwikkeling van het wijk- en dorpsgericht werken essentieel, maar ook het beschikbaar stellen van het aanjaagbudget,  zoals in de afgelopen periode betreft. Ook online-panels, bijvoorbeeld van jongeren, zouden moeten worden onderzocht.
  • Ten aanzien van het individuele contact tussen overheid en burger is het noodzakelijk na te denken over een vorm van relatiebeheer, die met de inwoner meeloopt in de organisatie om de goede antwoorden te krijgen.
  • Het verdient tevens aanbeveling naar analogie van de bij de provincie Drenthe georganiseerde statenontmoetingen om als raad onderwerpen te agenderen en te bespreken met andere overheden, belangengroepen en inwoners, alvorens er besluiten worden genomen.

Vervolg/procesafspraken

Wij adviseren om een informateur aan te wijzen, die onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om een stabiel college te vormen, zowel gelet op de meerderheid in de gemeenteraad als ook wat betreft bestuurlijke slagkracht.

Namens de ChristenUnie Meppel,

Gert Stam