ChristenUnie bezorgd over overbelasting Steenwijkerstraatweg

vrijdag 15 juni 2018 16:38

Op donderdag 24 mei is het nieuwe college van Sterk Meppel, VVD en CDA geïnstalleerd en is het coalitie akkoord besproken in de gemeenteraad. In het coalitie akkoord staan zeker goede dingen die de ChristenUnie kan onderschrijven, zoals de inzet voor innovatieve passende zorg, een ondernemingsfabriek voor Meppel, het consulteren van het Cuypergenootschap voor het vaststellen van cultuurhistorische waarde, doorontwikkelen van wijk-dorpsgericht werken en de inzet voor beschut werken en passend werk voor iedereen in Meppel.

Een groot punt van zorg is echter het niet doorgaan van de aanleg van een nieuwe noordelijke ontsluitingsweg. Tijdens deze collegeperiode zou daarover een besluit genomen worden, na diverse onderzoeken. Maar in het coalitieakkoord wordt alleen gesproken over een bypass, als oplossing, voor de problemen rondom afwikkeling van diverse verkeersstromen, bij de Watertoren en de rotonde.  Zonder een nieuwe toegangsweg naar het centrum blijft de  overbelasting van de Steenwijkerstraatweg bestaan. Ook wordt de oostelijke ontsluiting van de wijk Nieuwveense Landen niet opgepakt. Als men voor Noordpoort ondernemers wil aantrekken is een goede ontsluiting nodig. Ook moeten toezeggingen richting de klankbordgroep Noordpoort en bewoners Nieuwveense Landen worden nagekomen.

In het coalitieakkoord staat: “wij accommoderen een gokhal en prostitutiebedrijven”. Als ChristenUnie hebben wij aandacht gevraagd voor een uitstapprogramma en verslavingszorg.

Het “aanjaagbudget” om initiatieven vanuit de samenleving te faciliteren krijgt een andere vorm. Het budget van 200.000 euro wordt gehalveerd en het dit college maakt de keuze, aan de hand van het coalitieakkoord, welk initiatief ondersteund wordt. Dat is volgens de fractie van de ChristenUnie een stap terug. Een burgerinitiatief kan door een burgerpanel worden beoordeeld en hoeft niet te voldoen aan het coalitieakkoord. Het heeft niet voor niets een burgerinitiatief!

Duurzaamheidsambities en klimaatadaptatie worden wollig omschreven. Het scheiden van grondstoffen wordt niet gestimuleerd door het gebruik van Diftar. Bij  klimaatadaptatie wordt samenwerking gezocht met regionale partners. Geen heldere klare taal. Geen ambities om in 2040 energieneutraal te zijn. Er wordt alleen uitgegaan van de 10 duurzaamheidsregels die door het vorige college zijn opgesteld.

Tot slot op verschillende wijze is door de ChristenUnie een bijdrage geleverd, waarna gevraagd was door de onderhandelende partijen, voor het coalitieakkoord. Op geen enkele wijze is teruggekoppeld wat gebeurd is met onze inbreng. De raadsfracties hebben, via de afdeling voorlichting van de gemeente, middels een persbericht een uitnodiging ontvangen voor de presentatie van het coalitieakkoord 2018-2022. De communicatie was bedroevend. Tijdens het debat hebben wij dit uitgesproken richting de coalitie. Ook zij erkenden dat dit beter had gemoeten.

Wij kijken uit naar het vervolg voor de komende 4 jaar en weten dat het lot van de Meppeler en de stad niet in handen ligt van deze coalitie maar van God!

Archief > 2018 > juni