Binnenvaart en Meppel

stieneke vd graafmaandag 16 juli 2018 20:34

Op 10 juli 2018 bracht Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie een werkbezoek aan MCS in Meppel om over de binnenvaart te spreken. Vanwege het regionaal belang waren ook raadsleden en bestuurders van de ChristenUnie uitgenodigd aanwezig te zijn.

We werden ontvangen door MCS directeur Willem van der Ark. Hij vertelde dat de binnenvaart een soort lijndienst is van Rotterdam naar (in dit geval) Meppel. Jaarlijks worden zo'n 30.000 containers vervoerd.  Het blijkt nog een hele opgave  te zijn om voor alles op tijd voor zijn klanten te vervoeren. Dat heeft te maken met de toename van de activiteiten in Rotterdam (congestie) o.m. door de voorrang van zeeschepen die steeds groter worden en dus meer tijd nodig hebben om uit te laden. Maar ook doordat de schepen verschillende terminals in Rotterdam moeten aandoen.

De aanwezige brancheorganisaties gaven aan dat in de voortgang en de ontwikkeling van deze branche veel aspecten meespelen, zoals verhoging van de bruggen voor extra lading en de bediening van de bruggen door Rijkswaterstaat. Stieneke toonde veel belangstelling en begrip voor de ontwikkelingen en de problematiek van deze branche.

Buiten liet Willem van der Ark vol trots zijn onlangs geplaatste nieuwe bovenloopkraan zien. Deze kraan vervangt de rode kraan uit 1980 en daarmee kan het bedrijf ook de toenemende vraag naar vervoer over water aan. In Meppel komt die vraag met name van Friesland Campina, die voor zes a achtduizend containers extra gaat zorgen. Dat betekent voor MCS ook een verhoging van de afvaartfrequentie in Meppel. Een bedrijf met groei, dus!

Ook werden we rondgeleid over het binnenvaartschip Uniqueship van Sander Bosch. Het schip is 110 meter lang, 11,45 meter breed en kan een lading hebben van 2950 ton en 234 TEU over 4 lagen. Sander, uit een schippersgeslacht, vertelde vol passie over zijn werk als binnenvaartschipper. Wel gaf hij aan dat het moeilijk is om goed personeel te krijgen.

Stieneke bleef op het schip en voer mee tot aan Zwartsluis. Zo kon ze een nog beter beeld krijgen van het werk dat op de binnenvaart wordt gedaan.

Voor Meppel is het goed om te zien welke bedrijvigheid er is, wat er precies speelt en op welke manier de gemeente kan en moet faciliteren. Ik heb zelf alweer een vervolgafspraak gemaakt met Willem van der Ark om daar nog eens over door te praten.

Ik wil Stieneke hartelijk bedanken voor de uitnodiging, het was erg leerzaam. Bij de ChristenUnie zijn de lijnen kort. We weten elkaar te vinden en kunnen elkaar zo versterken.

Gert Stam,

gemeenteraadslid.