Brand bij afvalverwerker Talen Meppel-Noord.

1856570217_1999998175_brandvrijdag 02 november 2018 22:18

In de nacht van woensdag 31 oktober op donderdag 1 november 2018 vond er een brand plaats bij A. Talen Recycling aan de Hesselterlandweg op het industrieterrein Noord in Meppel. Het huurcontract dat Talen met de verhuurder, Lagros, had gesloten, liep om middernacht af. Eigenaar van het terrein is Stamco-vastgoed.

Allereerst leeft de fractie van de ChristenUnie mee met degene die nadelige gevolgen ondervinden van deze brand. Voor zover bekend worden vele omwonenden opgevangen in de brandweerkazerne maar na vandaag is er wellicht ook nog sprake van een vraag om extra ondersteuning. Het lijkt ons dat de wijkregisseur daarin een belangrijke rol kan vervullen.

Wij spreken onze waardering uit voor de inzet van de hulpdiensten. Veelal vrijwilligers die zich met volle overgave inzetten voor de veiligheid van mensen, dieren, goederen en omgeving.

Had deze situatie voorkomen kunnen worden? Wat is de aandacht geweest die wij als fractie van de ChristenUnie daarvoor hebben gehad?

Een kleine terugblik.

Doordat de ROVA vertrok uit Meppel werd het terrein verkocht. Het terrein is verkocht met de milieuvergunningen zoals die door de ROVA waren aangevraagd.

Het terrein was van de ROVA dus die zijn vrij te verkopen aan welke koper dan ook.

Het terrein is door de ROVA verkocht aan Stamco BV. Verhuurder van het terrein is Lagros BV die het terrein tot donderdag 1 november 2018 had verhuurd aan A. Talen Recycling.

Onze fractie heeft zich regelmatig in verbinding gesteld met de wethouder en ambtenaar met vragen over het naleven van de milieuvergunning en onze zorgen hierover met hen gedeeld.

Zodoende zijn wij op de hoogte dat de Regionale Uitvoerings Dienst regelmatig controles hield. Er zijn ook sancties opgelegd.

Zowel de gemeente Meppel als de fractie van de ChristenUnie, maar ook andere fracties, hebben dit bedrijf in het oog gehouden. Volgens ons is er door de gemeente adequaat gehandeld binnen de wettelijke mogelijkheden.

Blijft wel dat wij lering trekken uit deze situatie en moeten bezien of de gemeente misschien nog andere instrumenten zou moeten krijgen of gebruiken, waardoor er nog sneller en adequater op dergelijke bedrijven kan worden gereageerd.

Archief > 2018 > november