Een toekomst voor de Watertoren

vrijdag 13 november 2020 16:54

In de raadsvergadering van 29 oktober 2020 heeft de gemeenteraad een notitie vastgesteld die kaders meegeeft aan het college van B&W bij de verkoop en de ontwikkeling van de Watertoren.

De ChristenUnie was niet helemaal tevreden over de notitie en heeft samen met Sterk Meppel een voorstel ingediend om het plan iets aan te passen (amendement). Met uitzondering van de VVD steunde de hele gemeenteraad dit voorstel. De Meppeler Courant schreef er het volgende over:

Nieuwe eigenaar watertoren Meppel mag maximaal 1000 vierkante meter bijbouwen (wel over meerdere verdiepingen)

Door Joyce Smits.  30 oktober 2020 om 08:33 uur

De nieuwe eigenaar van de watertoren mag maximaal 1000 vierkante meter bijbouwen. Deze bebouwing moet verdeeld worden over meerdere verdiepingen. Dat heeft de gemeenteraad donderdagavond besloten.

Hiermee wordt voorkomen dat bijvoorbeeld een gebouw van één laag en tien meter hoog (met een oppervlakte van 20 bij 50 vierkante meter) wordt neergezet. Alleen de VVD stemde tegen het voorstel van Sterk Meppel en ChristenUnie, omdat de liberalen vrezen dat een eventuele koper de voorwaarde als extra beperking ziet. De watertoren, eigendom van de gemeente en Woonconcept, staat al enige tijd te koop. De gemeente is in een vergevorderd stadium met een aspirant-koper.

Naast de eis om de hoogte in te gaan met bouwen, moet de uitstraling van de extra bebouwing passen in het geheel waartoe de watertoren behoort en de tegenover gelegen woningen. De Welstands- en monumentencommissie moeten in een vroeg stadium worden betrokken bij de uitwerking van de plannen.

Kwaliteit

Elisabeth Bakkenes (Sterk Meppel): „Onze belangrijkste zorg is de kwaliteit van de omgeving en de nieuwe bebouwing. Daarom stellen we dit voor. Zo kunnen enerzijds de initiatiefnemers een mooi plan ontwikkelen en kan anderzijds de watertoren de passende omgeving krijgen die zij verdient.”

Bakkenes vond een partner in de ChristenUnie, een partij die bekend staat om haar nimmer aflatende inzet voor het behoud van cultuurhistorische waarden in Meppel. „De waarde van de watertoren is gelegen in het feit dat het – evenals de Gasfabriek – een van de eerste industriële ontwikkelingen van Meppel symboliseert”, aldus Gert Stam. „Tot op heden is de toren wat alleen gelaten. Het is in het belang van Meppel dat we niet over een tijdje hoofdschuddend voorbij rijden en constateren dat we beter hadden moeten opletten.”

Stam liet zijn gedachten even de vrije loop over de toekomst. „Het is in het belang van Meppel dat mensen bij het binnenrijden van de gemeente zeggen: wat een mooie en karakteristieke entree heeft Meppel aan deze kant. En dat de gezinnen in Nieuwveense Landen op zondagmiddag de parkzone inlopen en kinderen zeggen: zullen we nog even doorlopen naar de watertoren? Dan kunnen we gelijk nog even kijken naar het gerestaureerde sluisje en de opengegraven Grift.”