Gert Stam blijft duurzaamheid en historie op de agenda zetten in Meppel.

Gert Stam interview.jpgdinsdag 21 september 2021 16:28

Recent werd bekend dat Gert Stam bij de aankomende gemeenteraadsverkiezingen lijsttrekker wordt van de ChristenUnie in de gemeente Meppel. Hij zet zich in de raad al jaren in voor duurzaamheid en historie: “We moeten niet denken dat de overstromingen in Limburg hier niet voor kunnen komen.” – Door Marc Dorenbos

Vanwege dit eerder bericht, onder andere op deze website, over het lijsttrekkerschap is Gert Stam benaderd door Marc Dorenbos, student journalistiek in Groningen en afkomstig uit Nijeveen. Deze student had een interview opdracht voor zijn opleiding. Hij vroeg of hij Gert Stam mocht interviewen; uiteraard! Hieronder een integrale weergave van dit interview.

De griffier had een tijdje geleden een lijst gemaakt met langst dienende raadsleden. Ik stond daar vrij laag op omdat de griffier voor mij pas was gaan tellen vanaf 2018, toen ik na mijn wethouderschap weer raadslid werd. Daarvoor was ik echter ook al raadslid. Toen heb ik hem toch even gecorrigeerd.” Gert Stam van de ChristenUnie zit al sinds 2006 in de lokale politiek van Meppel, wat hem één van de meest ervaren politici van de gemeenteraad maakt.

Twee belangrijke speerpunten van Stam en de ChristenUnie zijn het behoud van historie en het bevorderen van duurzaamheid binnen de gemeente Meppel. Hier heeft hij zich de afgelopen jaren mee bezig gehouden en ook voor de komende jaren staat het hoog op zijn agenda. Met zijn inzet heeft Stam in zijn ogen mooie resultaten geboekt, zoals het behoud van de historische Zuiderschool, waar nu stadswoningen in komen.

De punten duurzaamheid en behoud van historie komen duidelijk samen in Stams strijd om een Groene Gracht in de binnenstad van Meppel te realiseren. Hij begint enthousiast uit te leggen wat het idee van de Groene Gracht is. Het tracé van de voormalige Prinsengracht moet terugkomen in de stad zonder dat de gracht daadwerkelijk wordt uitgegraven. Het tracé wordt uitgelicht door middel van bomen, struiken en ander groen. Stam noemt meerdere voordelen van een Groene Gracht: “Je laat de historie van Meppel terugkomen zonder daadwerkelijk veel geld uit te geven aan het uitgraven van een gracht. Bovendien geef je klimaatadaptie een extra boost. Meer groen in de binnensteden helpt tegen hittestress.”

Stam is al langer bezig met de Groene Gracht. Het idee is naar voren gekomen onder de huidige coalitie van VVD, CDA en Sterk Meppel, een lokale partij. Stam legt uit dat Sterk Meppel erom bekend staat dat zij de grachten van Meppel willen behouden. De partij kreeg in de coalitie de mogelijkheid om een businesscase te maken voor het uitgraven van de grachten in het centrum.

In mijn ogen heeft in die periode toen een soort schijninspraak procedure plaatsgevonden,” aldus Stam. “De ChristenUnie kwam vanuit de oppositie met een goed uitgedacht alternatief voor het uitgraven van de grachten. Daar zaten, behalve Sterk Meppel, niet veel partijen op te wachten.” De VVD en het CDA zagen weinig in zowel het uitgraven van de grachten als het idee van de Groene Gracht. Sterk Meppel wilde eerst afwachten of het uitgraven van de grachten gerealiseerd kon worden.

Stam legt uit dat hierdoor niks is gebeurd. Het uitgraven van de grachten is er niet van gekomen en het voorstel van de Groene Gracht is met een verschil van één stem afgewezen. Stam baalt hiervan. Hij had het mooi gevonden om een statement af te geven vanuit de gemeenteraad: dat de gemeente Meppel verwijst naar de historie van de stad en er bovendien een schepje bovenop doet in het kader van klimaatadaptatie.

Toch verwacht Stam niet dat dit het einde van het idee is: “Ik denk dat het wel weer terug komt. Het afgelopen college van Burgermeester en Wethouders deed niet zoveel met inspraak en duurzaamheid. Hopelijk gebeurt dat in de komende periode wel, dat zou mooi zijn.”