ChristenUnie komt op voor fietsers, zebrapaden en Rogat bij GVVP

zpzaterdag 15 juli 2017 11:37

Zebrapaden. De ChristenUnie heeft in de vorige raadsperiode regelmatig gepleit voor het terugbrengen van de zebrapaden op de centrumring Uit verschillende informatiebijeenkomsten, waaronder een gezamenlijke bijeenkomst van SP en ChristenUnie, is duidelijk gebleken dat veel burgers (waaronder veel ouderen) zich niet veilig voelden bij het oversteken zonder zebrapad.

Bij de toetreding van de ChristenUnie tot het college is afgesproken dat, hoewel het uitgangspunt van ‘shared space’ (maximum snelheid van 30 kilometer en verder geen voorrangsregels, waarbij de onoverzichtelijke indeling de weggebruikers voorzichtig maakt) wel gehandhaafd blijft, maar dat er op de drukke binnenring vier zebrapaden komen om voetgangers met een veilig gevoel te kunnen laten oversteken van en naar het centrum. Inmiddels is er, mede dankzij de ChristenUnie, weer een zebrapad op het kruispunt Brouwerstraat/Hoofdstraat terug.

Het college kiest ervoor om het aanleggen van de zebrapaden te combineren met andere werkzaamheden. Dit is op zich een goed uitgangspunt, maar bij het kruispunt Grote Oever/ Eendrachtstraat/Kruisweg/Molenstraat duurt dit erg lang. Daarom heeft de ChristenUnie in de raadsvergadering van 22 juni samen met de SP een amendement ingediend om op dit kruispunt al volgend jaar een zebrapad aan te leggen. Helaas is dit amendement verworpen, waardoor voetgangers langer moeten wachten op het moment dat zij ook hier met een veilig gevoel kunnen oversteken.

Fietsers in de voorrang op rotondes
Als milieubewuste partij heeft de ChristenUnie een warm hart voor de fiets. Bij de vorming van het college is de aandacht voor de fietsverbindingen in de stad opgenomen in het collegeprogramma wend e ChristenUnie ziet hierin vooruitgang en is blij met de aandacht voor de fietsverbindingen. Toch is de fractie niet helemaal tevreden. De ChristenUnie wil dat Meppel voorrang geeft op rotondes in de bebouwde kom. Daarvoor heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel een amendement ingediend. Met dit amendement wordt de mobiliteit van de fietsers vergroot en sluit Meppel aan bij de meeste gemeenten in Nederland, waar de fietsers al voorrang hebben op rotondes. Helaas heeft een meerderheid hier niet voor gekozen. Het argument van de veiligheid van de fietsers als reden om fietsers geen voorrang te geven overtuigt de ChristenUnie niet. Bij knelpunten zoals de rotonde op de Europalaan is het goed mogelijk om automobilisten te waarschuwen voor de voorrangssituatie op de rotonde en de snelheid te vertragen voor de rotonde met verkeersremmende maatregelen.

Rogat
In Rogat hebben inwoners al lange tijd last van veel vrachtverkeer dat door deze buurtschap rijdt. Er is met de bewoners gesproken over oplossingen en er liggen concrete voorstellen voor verkeersremmende maatregelen in Rogat. Deze plannen staan in het GVVP (Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan), maar hebben nog geen prioriteit. Daarom heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel een amendement ingediend om al in 2018 met deze plannen voor Rogat te beginnen. Het geld hiervoor is beschikbaar door een eerder aangenomen voorstel van de ChristenUnie om het geld voor een rotonde aan de Handelsweg/Setheweg in Meppel niet daarvoor te reserveren, maar dit geld zonder reservering beschikbaar te hebben voor het GVVP. Er ligt door de inzet van de bewoners van Rogat een concreet plan en Meppel kan hiermee laten zien dat het meedenkende burgers serieus neemt. Helaas is ook dit amendement niet aangenomen.

De ChristenUnie geeft de ‘strijd’ voor Rogat echter niet zo snel op. In een volgende gemeenteraadsvergadering op 30 juni heeft de ChristenUnie daarom samen met Sterk Meppel  en Groen Links bij de behandeling van de Perspectiefnota een motie ingediend om ‘bij de opstelling van het Uitvoeringsprogramma GVVP een hoge prioriteit toe te kennen aan de verkeersmaatregelen in het buurtschap Rogat’. Tegenover de raadsleden die moeite hadden met de kosten hiervan, heeft Bert Kunnen duidelijk gemaakt dat er voor investeringen in de verkeersveiligheid ook provinciale subsidie van de provincie Drenthe beschikbaar is. Hierna is deze motie voor Rogat aangenomen.

Reacties op 'ChristenUnie komt op voor fietsers, zebrapaden en Rogat bij GVVP'