Duurzame initiatieven ChristenUnie - Door Bert Kunnen

boszaterdag 07 oktober 2017 14:12

Ons verkiezingsprogramma heeft duurzaamheid als belangrijkste prioriteit. Ik denk dat ik de lezers van deze website het waarom van deze keuze niet hoef uit te leggen. ‘Denk globaal, doe lokaal’ is ons motto. Daar hebben we de afgelopen jaren blijk van gegeven en recent nog twee initiatieven hieraan toegevoegd: een pleidooi voor Groene Leges en verhoging van het Duurzaamheidsbudget.

Eerder pleitten we ervoor om meer werk te maken van onze Tien Duurzame Uitgangspunten. Maatregelen die we nemen zouden hieraan getoetst moeten worden, maar dat gebeurde nog onvoldoende. Mooi dat onze wethouder, Gert Stam, bij de ontwikkeling van het gebied Noordpoort (Transformatiegebied) stevige handen en voeten heeft gegeven aan genoemde uitgangspunten. Ook in het verkeer en vervoer namen we diverse initiatieven om het fietsen in Meppel te stimuleren en te pleiten voor meer laadpalen voor elektrische fietsen. En Ina Booij roept als geen ander over een duurzame aanpak van ons afval. De duurzaamheidsagenda van de ChristenUnie is goed gevuld.

Groene Leges.
Onlangs hebben we door middel van een motie gepleit om het idee van Groene Leges te verkennen en in te voeren. Voor bouwactiviteiten heb je vaak een vergunning nodig en daar betaal je leges voor, een soort onkostenvergoeding aan de gemeente voor ambtelijke inzet. Ons idee was om Meppelers die een duurzame maatregel nemen aan hun huis lagere of helemaal geen leges te laten betalen. In Enschede en Oldenzaal leidde de invoering ervan tot een veel grotere bereidheid om uit te stijgen boven wettelijke duurzaamheidsnormen. Op deze wijze beloon je mensen voor duurzaam gedrag en worden anderen gestimuleerd hetzelfde te doen.

De raad nam de motie in ruime meerderheid aan. Het college gaat er nu mee aan de slag. Meppel weer wat duurzamer door een initiatief van de ChristenUnie.

Duurzaamheidsfonds.
De gemeente heeft een potje waaruit Meppelers een lening kunnen krijgen tegen een zeer aantrekkelijke rente, voor de aanschaf van bijvoorbeeld zonnepanelen. Hier wordt veel gebruik van gemaakt en het aantal duurzame maatregelen door particulieren is de jaren behoorlijk toegenomen. Maar dat potje is elke jaar snel leeg en dat zint ons niet.

Nu bleek dat wij € 50.000 over gaan houden uit ons zogeheten Aanjaagbudget. Jaarlijks is er € 200.000 beschikbaar voor maatschappelijke initiatieven. Omdat het bij de zonneleningen ook gaat om maatschappelijke initiatieven, wilden we dat bedrag graag aanwenden om eenmalig een storting in de kas van het Duurzaamheidsfonds te doen. Ons voorstel werd door meerdere fracties als sympathiek beoordeeld, maar haalde het niet. Jammer voor die Meppelers die nog graag dit jaar een lening willen afsluiten voor duurzame maatregelen aan hun huis.

GroenLinks en ChristenUnie.
Beide voorstellen zijn op initiatief van onze fractie tot stand gekomen. Omdat GroenLinks altijd aan onze zijde staat als het gaat om duurzaamheid, worden er steeds vaker gezamenlijk voorstellen ingediend. Dat is ook gebeurd met de Groene Leges en het Duurzaamheidsfonds. Samen hebben we meer kennis in huis en bereiken we meer. We kijken ook buiten onze coalitiepartners VVD, PvdA en CDA naar partijen die goede dingen willen doen voor Meppel.

Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Groen en Links is dan geen splijtzwam maar zorgt voor verbinding door een gezamenlijke zorg over de toekomst van onze aarde.

Reacties op 'Duurzame initiatieven ChristenUnie - Door Bert Kunnen'