De rotonde op de Setheweg en meer........

maandag 01 maart 2021 15:46

We hebben u eerder bericht dat het college van burgemeester en wethouders opnieuw een uitvoeringsplan heeft aangeboden om de verkeersplannen door de raad te laten goedkeuren. Daartegen heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel een motie ingediend.

Opnieuw heeft het college van burgemeester en wethouders een uitvoeringsplan aangeboden om de verkeersplannen door de raad te laten goedkeuren. Twee jaar geleden was er een discussie over het zebrapad bij de Molenstraat – Kruisstraat en de planning van de herinrichting van Rogat. Gelukkig worden deze plannen dit en volgend jaar gerealiseerd.

In die tijd had het college ook voorgesteld om een rotonde neer te leggen in de Handelsweg – Setheweg – Edison. Een van de argumenten was dat er te snel werd gereden en dat een rotonde een goede snelheidsremmer was. Onder andere de ChristenUnie vond een half miljoen euro te veel voor een snelheidsremmer. En dus besloot de gemeenteraad om de rotonde niet aan te leggen, maar het college te vragen of er andere snelheidsremmers konden worden aangelegd die minder duur waren en ook effectief.

In het Uitvoeringsplan dat we nu hebben gekregen, gaf het college aan toch weer de rotonde te willen voorstellen op dezelfde kruising. Er was een alternatieve kruising ontworpen, waarin de snelheid werd beperkt, maar dat vond het college geen goed idee. In de discussie in de raadscommissie van 11 februari 2021 bleek voor de ChristenUnie, maar ook voor o.a. Sterk Meppel en het CDA, dat er geen nieuwe argumenten waren ten opzichte van twee jaar geleden. Samen met hen diende onze fractie een voorstel in om het Uitvoeringsplan vast te stellen met uitzondering van de rotonde. Dit voorstel werd met ruime meerderheid aangenomen.

Samen met Sterk Meppel bespraken we hoe we als raad het college een handreiking konden doen om uit deze impasse te komen. We hebben als raad behoefte aan een goed en evenwichtig inzicht in de verkeersstromen op de Handelsweg, zowel bij de Setheweg als een kruising verder bij de Zomerdijk. Dat is de officiële route vanaf de Berggierslanden naar het centrum. Maar ook waar de Handelsweg aansluit op de provinciale weg richting de A32, waar ook nog eens binnenkort de westelijke ontsluiting van de Nieuwveense Landen op uitkomt. ChristenUnie en Sterk Meppel hebben een motie opgesteld om op dat hele wegvak inzichtelijk te maken wat er verwacht wordt qua verkeersstromen en dat de komende tijd te bespreken. Ook deze motie werd breed gesteund. Zo hopen we als raad een compleet beeld te krijgen van de situatie en goede, toekomstbestendige besluiten te kunnen nemen.

De leden van de fractie (Ina Booij, Gert Stam en Hennie Visscher) kregen over dit onderwerp veel reacties van mensen, via de mail, telefonisch en via social media. Namens de gehele fractie, bedankt! Sommigen waren het echter niet met ons eens. Maar dat is juist goed. In ieder geval, met al jullie meningen en ideeën hopen we alles zorgvuldig te kunnen afwegen en te beslissen. Dus, als u of jij een mening hebt over iets waarover de raad moet gaan beslissen, laat het ons horen!

Reacties op 'De rotonde op de Setheweg en meer........'