Duiding gemeenteraadsverkiezingen 2022

Netwerken.pngdonderdag 17 maart 2022 20:32

Hedenavond is er, naar aanleiding van de uitkomsten van de gemeenteraadsverkiezingen in Meppel, een vergadering geweest in het gemeentehuis waar alle fracties aanwezig waren. De fracties konden hun visie geven op de vorming van een nieuw bestuur van de gemeente. Door de lijsttrekker Gert Stam is daar het volgende naar voren gebracht.

Voorzitter,
Allereerst onze hartelijke felicitaties aan twee winnaars: Sterk Meppel en D66. In beide gevallen een zetel erbij, die ten koste ging van CDA en VVD. De ChristenUnie is dankbaar en verwonderd dat we ook nu weer de vierde partij van Meppel zijn geworden. De constructieve politiek van de ChristenUnie in de afgelopen periode is niet onopgemerkt gebleven. Wat verder opvalt aan de uitslag is dat twee van de drie collegepartijen een zetel hebben verloren. Wij zijn van mening dat dit terug moet komen in de collegevorming van de komende tijd.
Maar eerst het proces van collegevorming. Minstens twee periodes lang hebben collegepartijen ervoor gezorgd dat de oppositie met een flinke kater aan een nieuwe periode is begonnen, omdat het proces van collegevorming niet goed is verlopen. Voorzitter, dat is niet goed voor de onderlinge verstandhouding en kan een hele periode blijven dooretteren. Dat is niet goed en dat is niet nodig. Laten we nu een goede start maken. Want of je nu twee zetels hebt omdat je gewonnen, verloren of gelijk gebleven bent, of je oppositie of coalitie wordt, met die twee kostbare zetels heb je van de kiezer hetzelfde mandaat gekregen.
Het liefst ziet onze fractie daarom eerst een start met alle 8 fracties om op hoofdlijnen een raadsprogramma te schrijven. We hebben immers nog een motie van het CDA en de SP te verzilveren die oproept met een raadsbrede visie te komen met de vraag “welk Meppel willen we zijn”. Vervolgens zou onze fractie willen kijken welke varianten er mogelijk zijn en met welke partijen er een college gevormd kan worden, waarbij de inhoud leidend is. Verder zouden er enkele raadsonderwerpen moeten worden benoemd, waar de raad in de komende raadsperiode los van de coalitieafspraken de leiding neemt om tot besluitvorming te komen.
Voorzitter, de uitslag van de verkiezingen van gisteren geeft ons als ChristenUnie de vrijmoedigheid om te verklaren van harte bereid te zijn bestuursverantwoordelijkheid te nemen en deel uit te willen maken van het college van burgemeester en wethouders.

Reacties op 'Duiding gemeenteraadsverkiezingen 2022'