Collegevorming gemeente Meppel I

Lijsttrekkers.jpegdonderdag 31 maart 2022 14:11

Inmiddels zijn de besprekingen voor de vorming van een nieuw college na de Gemeenteraadsverkiezingen in volle gang. Bijgaand de belangrijkste informatie omtrent die collegevorming

Na de verkiezingen hebben de partijen in het duidingsdebat afgesproken dat er twee informateurs werden aangesteld om te kijken welke combinatie van partijen het beste een coalitie kunnen vormen. Namens Sterk Meppel is Alberto Boon informateur geworden. Alberto Boon was van 1990 tot 1998 gemeenteraadslid van de voorganger van Sterk Meppel, Stadswacht. De VVD droeg Klaas Smidt voor die een heel aantal jaren wethouder in onze buurgemeente Westerveld is geweest. De informateurs gingen met alle partijen in gesprek. Donderdag 24 maart was de fractie van ChristenUnie Meppel uitgenodigd. Namens de fractie werd het gesprek gevoerd door fractievoorzitter Gert Stam en raadslid Ina Booij. De fractie gaf de informateurs dit advies.

Op dinsdagavond 29 maart ontvingen de raadsleden het advies van de informateurs. De informateurs adviseerden om een coalitie te vormen van Sterk Meppel, VVD en D66. Het advies van de informateurs kunt u hier lezen.

Na de installatie van de nieuwe raad werd er gelijk een debat gehouden over het advies van de informateurs. ChristenUnie Meppel vond het advies niet goed onderbouwd en een wankele basis om als raad de komende periode toekomstbestendig aan het werk te gaan. De bijdrage van de ChristenUnie in het debat staat hier.

Reacties op 'Collegevorming gemeente Meppel I'