ChristenUnie stelt vragen over compensatie hoge energiekosten.

Energiearmoede.jpgmaandag 04 april 2022 08:48

Het kabinet wil huishoudens met een minimum-inkomen helpen om de stijgende energielasten te betalen. Ze wil dit doen door een eenmalige bijdrage van maximaal 800 Euro te geven. Onlangs kwam in het nieuws dat de pot geld, die gemeenten krijgen van het Rijk om arme gezinnen de energie-toeslag te geven, bij lange na niet voldoende is. (Nieuwsuur, 25-03-2022). ChristenUnie Meppel heeft daarom over dit onderwerp vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders.

Bron afbeelding: De Morgen

Aan het college van burgemeester en wethouders van Meppel.

Meppel, 29 maart 2022

Onderwerp: Artikel 32 vragen omtrent uitvoering Koopkrachtpakket huishoudens van minima vanwege hoge energiekosten.

Geacht college,

Het kabinet heeft besloten om 800 euro beschikbaar te stellen aan (minima) huishoudens om te helpen bij de stijgende energielasten.
Om te voorkomen dat inwoners, behorend tot de doelgroep, financieel onderuit gaan is het noodzakelijk om zo snel mogelijk te handelen en de extra gelden beschikbaar te stellen.
De fractie van de ChristenUnie heeft de volgende vragen aan het college:

1.         Is het college het met de ChristenUnie eens dat het noodzakelijk is maximaal in te zetten op het voorkomen van afsluiting van gas en elektra bij mensen die door de energiecrisis hun rekening niet meer kunnen betalen?

2.         Heeft het college in beeld voor hoeveel mensen dit scenario in Meppel dreigt?

3.          Op welke wijze kunnen mensen zich op een eenvoudige laagdrempelige manier melden bij de gemeente om in aanmerking te komen voor deze extra bijdrage?

4.         Deze regeling is ook bedoeld voor werkenden met een zeer klein inkomen. Hoe denkt het college deze groep te bereiken en hen te wijzen op betreffende regeling?

5.         Hoe gaat het college er zorg voor dragen dat de door het kabinet beschikbaar gestelde 800 euro terecht komt bij hen die dat het hardst nodig hebben? En binnen welke termijn?

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Ina Booij

Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over compensatie hoge energiekosten.'