Discotheek Lord Nelson in Meppel sluit.

Lord Nelson.jpgmaandag 04 april 2022 09:02

Eind januari 2022 kwam in het nieuws dat de deuren van Lord Nelson (‘misschien wel een van de bekendste discotheken in de provincie’ – rtvdrenthe.nl) voor altijd gesloten blijven. De eigenaren willen er appartementen bouwen. De panden van Lord Nelson aan het Prinsenplein in Meppel zijn beeldbepalend voor dat deel van de binnenstad. ChristenUnie stelt daarom vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders over de cultuurhistorische waarde.
Bron afbeelding: RTV Drenthe

Aan het college van burgemeester en wethouders van Meppel

Meppel, 28 maart 2022

Onderwerp: Raadsvragen artikel 32 RvO panden Lord Nelson Prinsenplein.

Geacht college,

Eind januari was er in de lokale media aandacht voor het voornemen om op de plek van discotheek Lord Nelson aan het Prinsenplein appartementen te realiseren. De panden van Lord Nelson zijn van belang voor het aangezicht van de historische binnenstad. De cultuurhistorische waardenkaart geeft aan dat er historische kwaliteiten aanwezig zijn. Van de panden Prinsenplein 48 en 50 stellen de opstellers van de waardenkaart dat de panden zeker uit de achttiende eeuw dateren. Van Prinsenplein 46 zegt men dat er mogelijk bouwhistorische waarden aanwezig zijn. De panden zijn ook onderdeel van een nog gave historische gevelwand.

De berichtgeving roept bij de ChristenUnie een aantal vragen op:

1.         Is het college op de hoogte van de planontwikkeling voor deze locatie? Zo ja, zijn er ook contacten met de initiatiefnemer over de uitwerking van het plan?

2.         Is er met de initiatiefnemer gesproken over de aanwezige cultuurhistorische waarden?

3.         Deelt u de mening van onze fractie dat sloop-nieuwbouw op deze locatie ongewenst is?

4.         Stuurt het college aan op behoud en hergebruik van de bestaande bebouwing?

5.         De cultuurhistorische waardenkaart stelt dat er mogelijk aan de binnenzijde bouwhistorische waarden aanwezig zijn. Hoe zorgt het college dat deze waarden zorgvuldig in beeld gebracht worden en meegewogen worden in de beoordeling van een plan?

6.         Deelt u de mening van onze fractie dat de omgang met deze panden een mooie testcase is voor het recent door de raad vastgestelde erfgoedbeleid?

Namens de fractie van de ChristenUnie Meppel,

Gert Stam.