ChristenUnie Meppel organiseert vijfde vrijwilligersgala

Foto bij persbericht.jpegwoensdag 09 november 2022 16:08

Het is de tweede dinsdag van november. Schouwburg Ogterop stroomt vol met vrijwilligers die zich inzetten voor de Meppeler samenleving. ‘Neem een drankje en gebakje, zoek een plaats op en geniet, want op deze avond willen we u in het zonnetje zetten.’ Het zijn de woorden van presentator Harry Dijkema. Vanaf de talkshow tafel in het midden van de zaal nodigt hij samen met medepresentator Rick Buit de aanwezigen uit om te vertellen over het vrijwilligerswerk dat zij doen.

Om alvast de sfeer te proeven van de avond kunt u hier een korte impressie bekijken, opgenomen door RTV Meppel.

In de eerste gespreksronde schuiven Petra Kroek, Jantina de Lange en Suus Schipper van het Leger des Heils aan. Al tientallen jaren zetten zij zich in voor de verschillende activiteiten van het Leger des Heils. ‘Misschien kan ik beter vragen wat jullie niet doen’, merkt presentator Harry op: ‘een tweedehandskledingwinkel, praktische hulp, een luisterend oor. Kunnen jullie een voorbeeld geven van die praktische hulp?’ Jantina de Lange: ‘Vaak wordt er tegen mensen die geen geld hebben gezegd dat ze hun huisdieren maar weg moeten doen om geld te besparen. Maar soms is een huisdier zo belangrijk voor iemand, nou dan neem ik bijvoorbeeld kattenvoer mee.’

Een andere tafelgast is Wim de Kleuver. Vanuit Duurzaam Nijeveen zet hij zich in om het dorp in de toekomst nog mooier en duurzamer te maken. Door energiecoaches in te zetten zijn al honderd huishoudens geholpen en nog ongeveer honderd huishoudens krijgen in de komende tijd advies. Verder start binnenkort een project met deelauto’s in het dorp, een project waar hij zichtbaar trots op is.

Ook Frans Fleer schuift aan tafel aan. Hij wordt door de presentatoren Harry en Rick aangeprezen als de fitste vrijwilliger aanwezig. Toen hij met vervroegd pensioen ging besloot hij zich bij het COA te melden als sportvrijwilliger. En zo begon hij als sporttrainer bootcamp en wandellessen voor de groep asielzoekers op de boot. ‘Ze vroegen me meteen vanaf de eerste dag om Nederlands te spreken. Ik heb ze wel meteen duidelijk gemaakt dat dat dan in dialect zou zijn. Maar we gingen van start en tijdens de bootcamptrainingen leerden we Nederlands. Een moeilijk woord als lantarenpaal bijvoorbeeld. Tegenwoordig organiseer ik vooral voetbaltrainingen, en soms ook een toernooitje.’

Na Frans Fleer komt Cees Kuijpers aan het woord. Als vrijwilliger voor de stichting Grote- of Mariakerk roept hij de aanwezigen op om donateur te worden van de stichting. ‘Als we de Mariakerk voor Meppel willen behouden moeten we nu actie ondernemen, want als je niets doet treedt de verpaupering in. Met €3,- per Meppeler, per jaar redden we het.’

In de tweede ronde komen eerst Wim Sagel en Jan Oldenbesten aan bod. Zij vertegenwoordigen stichting Joods Monument Meppel en vertellen dat ze elk jaar op 3 oktober om 08.30 uur herdenken hoe een groot deel van de Joodse gemeenschap uit Meppel is weggevoerd naar kamp Westerbork. Elk jaar; zodat we hen niet vergeten en blijven strijden tegen discriminatie in onze samenleving.

Vervolgens vertellen Ebel Zandstra en Wim de Vries van het (digitale) gravenarchief Meppel waarin bijna 20.000 namen zijn verzameld. Hun website wordt veel bezocht, met name voor genealogisch onderzoek. En wanneer de begraafplaats van een familielid of geliefde teruggevonden wordt is dat heel waardevol, aldus Ebel en Wim.

Clara Hofstra vertelt dat ze al vele jaren voorzitter is van de Melody Singers, secretaris Dickens Singers en actief is in RTV Meppel; een bezig bijtje dus.

Stichting Buurtgezinnen wordt vertegenwoordigd door Geranne Tamminga en Geke Maes-Van Buiten. Geranne is steunouder en als vrijwilliger betrokken bij Buurtgezinnen. Buurtgezinnen is een initiatief om kinderen in hun woonomgeving op te vangen zodat de eigen ouder even ontlast wordt en nieuwe energie op kan doen. Soms gaat het om een middagje per week of per maand. In sommige gevallen, wanneer daar ruimte voor is, kan het uitgebreid worden.

Na een tweede kopje koffie en een muzikale intermezzo door Petra van den Dolder en Johan Smit komen Gert Stam, Ina Booij en Jelly Koot, allen leden van de fractie van de ChristenUnie, aan tafel om vragen te beantwoorden over het Vrijwilligersgala, wat de actuele onderwerpen in de politiek zijn alsmede het noemen van enkele praktische initiatieven waar aan gewerkt wordt. Gert Stam sluit deze sessie aan tafel af met een korte uitleg waarom de leden van de fractie zoveel vrije tijd in de politiek steken.

De laatste tafel wordt onder andere bezet door Koby Ravesteijn van de Speel-o-theek bijvoorbeeld. Zij startte in 1991 met het initiatief voor een speel-o-theek in Meppel en draagt samen met een team van vrijwilligers nog steeds zorg voor de mooie collectie. Een van haar collega’s, Elly Schwering, noemt de  Speel-o-theek haar derde kindje. ‘Heel waardevol voor mij en hopelijk ook voor de mensen die er komen.’

Henk Twerda, secretaris van de fractie van de ChristenUnie vertelt over zijn jarenlange inzet als notulist voor verschillende vrijwilligersorganisaties (de Voedselbank en ChristenUnie) en zijn taak als vrijwilliger in de Kameel.

Jos Debreceni (op de foto achter familie Abbas) legt aan de tafel uit waarom hij zich inzet voor het vergroenen van de Haveltermade. Hij stelt dat het meeste groen in de wijk uit gras bestaat, terwijl er zoveel meer mogelijk is. Daarom is hij samen met de Kruiskerk een project begonnen waarbij de tuin van de kerk (naast wijkcentrum de Poele en Cosis-locatie de Reiger) verder vergroend wordt. Met een kruidentuin, bloemen en fruitbomen om zo de biodiversiteit te stimuleren. Jos: ‘Het heden is groen, maar de toekomst kleuren we zelf in’.

De heer Abbas en zijn echtgenote vertellen over hun passie, namelijk het koken als vrijwilligers voor de MensA hetgeen ze al 15 jaar doen!. Toen zij pas in Nederland waren was de MensA voor hen belangrijk, en dat is ze nog steeds! Voorts evangeliseren zij in Nederland onder Iraanse mensen en hebben zij contacten met christenen in Iran.

Tussen de tafelgesprekken door verzorgen zoals gezegd Petra van den Dolder en Johan Smit live muziek en ontstaan mooie ontmoetingen. Al met al geeft het de avond een feestelijk en informeel karakter en onderstreept de waardering voor het vele vrijwilligerswerk dat in de gemeente Meppel gedaan wordt.

De ChristenUnie is ervan overtuigd dat leven in Meppel mooier wordt als we echt samen willen leven, en dat laten jullie zien’ zegt Gert Stam, fractievoorzitter en raadslid voor de ChristenUnie, tegen alle aanwezige vrijwilligers. Het stemt hem dankbaar. Ook de aanwezigheid van burgemeester Korteland wordt door de aanwezigen als bijzonder ervaren. ‘Het laat zien dat vrijwilligers in de gemeente Meppel echt gewaardeerd worden.’

Foto bij het persbericht: De vrijwilligers worden in het zonnetje gezet., Meppeler Courant 20221109, Foto: Daan Prest

Foto bij persbericht.jpeg233,0 kBimage/jpegdownload

Reacties op 'ChristenUnie Meppel organiseert vijfde vrijwilligersgala'