Bewoners Boompjes en Noordeinde doen hun verhaal bij Kassa

Boompjes.pngmaandag 11 maart 2024 07:50

Wanhopige bewoners van De Boompjes en het Noordeinde doen hun verhaal in consumentenprogramma Kassa.

Deze bewoners zitten met de gebakken peren sinds de gemeente Meppel niet meer wil verklaren dat er in de huizen aan De Boompjes en Noordeinde gewoond mag wonen.

Al ruim een eeuw zijn de arbeidershuisjes naast de Agrifirm als woning in gebruik. De woningen vielen onder het zogenoemde overgangsrecht, waardoor er, ondanks het ontbreken van een woonbestemming, gewoond kon worden. Wel was daarvoor een verklaring van de gemeente Meppel nodig.

Die verklaring weigert de gemeente Meppel sinds afgelopen zomer af te geven. Sterker, de gemeente geeft die verklaring pas af als bewoners zelf aantonen dat er sinds 1991 onafgebroken is gewoond. Voor veel bewoners een schier onmogelijke opgaaf.

Bewijs het maar’

Zelfs als het ze lukt, zien ze zich nog geconfronteerd met de weigerachtige opstelling van de gemeente Meppel, zo blijkt uit het verhaal van eigenaar Marnix Barelds, recent in radioprogramma Dijkstra en Evenblij ter plekke , dat vanuit Meppel werd gemaakt. „De vorige bewoner heeft er vanaf 1981 gewoond”, vertelt Barelds. „Hij wil verklaren dat hij er altijd gewoond heeft. Maar zelfs dan zegt de gemeente nog: bewijs dat maar dat er altijd gewoond is.”

Trienke Bron zit nog moeilijker. „Dit zijn starterswoningen. Er hebben heel veel mensen in gewoond sinds 1991. Zelfs als ik die kan opsporen, dan is het nog maar de vraag of de gemeente dit genoeg bewijs vindt.

De ChristenUnie en CDA stellen in een motie dat de opstelling van het gemeentebestuur de eigenaren in onzekerheid stort en financieel dupeert. De woningen zijn namelijk in een klap nauwelijks nog iets waard.

De partijen verwijzen naar het recente advies van de commissie voor de bezwaarschriften die zich over de affaire boog. De commissie meent dat de bewijslast zoals het college die vraagt niet realistisch is en dat de bewoners daarmee ‘in bewijsnood verkeren’. De commissie adviseert het college subsidiair ‘om bezwaarden in het bezit te stellen van een verklaring dat de woningen bewoond mogen worden’.

Wethouder Robin van Ulzen zei recent in een raadsvergadering te werken aan een manier waarop de gemeente kan helpen bij de manier waarop bewoners aan kunnen tonen dat ze vallen onder het overgangsrecht. ,,Ook werken we aan een andere bestemming voor deze straten.” (MC Bram Hulzebos)

De uitzending zou zaterdag 9 maart jl. zijn uitgezonden, doch is een week verplaatst.

Reacties op 'Bewoners Boompjes en Noordeinde doen hun verhaal bij Kassa'