Kan Sterk Meppel zelf wel tegen kritiek?

logo sterk meppelwoensdag 21 februari 2007 11:07

Sterk Meppel (STEM) pakt het goed aan. Het is een club die midden in de samenleving staat. Ze weten de mensen te vinden en te bereiken.

Dat is een goede zaak. Een van de middelen om de mensen in Meppel te bereiken is hun partijblaadje de “Stadsomroeper”. Deze wordt aan huis verspreid. Sterk Meppel doet daarin verslag van hun activiteiten en geeft – op hun manier – de actualiteit weer.
Dat is natuurlijk hun goed recht. Tot op zekere hoogte.
Als fractie zijn we van mening dat één artikel in het laatste nummer van de “Stadsomroeper” te ver ging. Het nummer stond in het teken van het besluit van de Raad van State om de milieuvergunning van Heijmans te vernietigen. De uitstraling was weinig objectief: één en al lof over zichzelf en vol van suggestieve opmerkingen richting andere partijen. Blijkbaar moet een argeloze lezer denken dat niet de Raad van State maar Sterk Meppel verantwoordelijk is voor het vernietigen van de milieuvergunning. Gelukkig prikt de gemiddelde burger wel door deze borstklopperij heen.

Jammer is echter hoe hun columnist Wijnand in stelling wordt gebracht voor een partijtje moddergooien. Blijkbaar heeft Sterk Meppel zich gestoord aan de persberichten die door zowel GroenLinks als de ChristenUnie over dit onderwerp zijn uitgebracht. In een column schreef Wijnand onder meer:
: “Zou Andre Rouvoet wel hebben geweten hoe stil zijn zetbaas in Meppel zat, juist toen de rentmeester van de schepping in actie had moeten komen? Gelukkig heeft de actiegroep de kastanjes uit het vuur gehaald en kan de Rentmeester (dat is de fractie van de ChristenUnie) nu samen met de Kakel (dat is een aanduiding van Wijnand voor de fractieleider van GroenLinks) voorop lopen om er ook wat van te vinden.”
In de rest van de column wordt nog meerdere malen minachtend en onjuist gesproken over andere politieke partijen in Meppel. Nu hoeft een column niet de volledige waarheid te bevatten. Maar wat hier gebeurt, raakt kant noch wal en zet mensen op het verkeerde been.

Onze fractie is niet te beroerd om enige zaken recht te zetten en schreef daarom een ingezonden artikel. De bedoeling was om die te laten opnemen in het volgende nummer en daarmee bij te dragen aan een juiste weergave van de standpunten van de ChristenUnie in Meppel. Wat blijkt? De redactie wil het artikel niet plaatsen, want, zo schrijven ze, het is een column en die moet je niet serieus nemen. Zou elke lezer weten wat hij of zij uit het blaadje wel of niet serieus moet nemen? Zouden ze ook weten dat de eigen redactie de columnist niet serieus neemt? Of is het een gemakkelijke manier om van kritiek af te komen? Zou Sterk Meppel zelf wel tegen kritiek kunnen?

Voor de mensen die echt geïnteresseerd zijn in onze standpunten: kijk op www.meppel.christenunie.nl of neem contact met ons op. (mail de fractie)

De fractie

Reacties op 'Kan Sterk Meppel zelf wel tegen kritiek?'