Personeelsbeleid: meer openheid gewenst!

donderdag 24 mei 2007 18:37

Onze fractie heeft gezien dat de discussie over het personeelsbeleid in Meppel weer is opgelaaid. Aanleiding is het feit dat twee topambtenaren definitief vertrekken bij de gemeente Meppel. In de wandelgangen wordt verondersteld dat daarvoor riante ontslagvergoedingen worden betaald.

Uit bestudering van de vertrouwelijke stukken zal moeten blijken of dat inderdaad het geval is. Helaas kunnen we die conclusies dan niet met u delen. Op dit moment willen wij wel deze wat algemenere reactie geven.
Op zich is het te begrijpen dat het college een aantal dingen wil veranderen in de ambtelijke organisatie. Men geeft aan dat het vorige college wel is begonnen met een veranderingsproces maar dat het tempo te laag was. We betwijfelen of het college nu de juiste weg heeft gekozen. Het lijkt erop dat er namelijk op dat voor de botte bijl methode is gekozen. Over het algemeen is deze methode snel uitgewerkt en richt meestal ook veel schade aan.
Personeelsbeleid behoort zich te kenmerken door een juiste mix van daadkracht en zorgvuldigheid. Daadkracht omdat individuele personen geen voordurend obstakel mogen vormen voor het goed functioneren van de ambtelijke organisatie. Zorgvuldigheid omdat iedere werknemer als integer persoon van zijn werkgever een bepaalde mate van loyaliteit mag verwachten. Goed werkgeverschap is belangrijk voor de ChristenUnie en de (gemeentelijke) overheid kan hierin een voorbeeldfunctie vervullen.
Het huidige beleid wordt neergezet als krachtig leiderschap. Naar onze mening is dat niet hetzelfde is als manhaftig een schokeffect veroorzaken. Op dit moment lijkt de juiste aandacht voor het gewenste doel en voor de betrokken mensen te ontbreken. Bijkomend effect van de huidige werkwijze is een negatieve beeldvorming over bestuur en politiek in Meppel.
De gekozen handelswijze is niet goed. Het lijkt veel gemeenschapsgeld te kosten en in de persoonlijke sfeer wordt de slechtste oplossing gekozen. Dit had anders gekund en volgens ons ook anders gemoeten.
We zijn van mening dat het college er goed aan doet om in algemene termen meer openheid te verstrekken over het door hen gevoerde beleid, de achterliggende beweegredenen en de globale consequenties. Het is niet goed om deze zaak ‘onder de pet’ te houden. Ook niet onder het mom van: “persoonlijke zaken worden niet in het openbaar behandeld”. In deze kwestie gaat het inmiddels over personeelsbeleid en niet over incidenten. Verantwoording over beleid moet in de openbaarheid gebeuren. Een openbare discussie in de gemeenteraad, met zijn controlerende en kaderstellende taak, moet daarbij mogelijk zijn.
We rekenen erop dat het college kiest voor openheid en alsnog meer duidelijkheid gaat geven.

Roel Veerman, fractievoorzitter.
Mail Roel Veerman

Reacties op 'Personeelsbeleid: meer openheid gewenst!'