Christen Unie: Meppel kansloos als Culturele Hoofdstad Drenthe

drenthedinsdag 11 september 2007 17:29

MEPPEL – De ChristenUnie heeft B en W vragen gesteld over de manier waarop het college is omgegaan met de subsidieaanvraag van het project ‘Herdenking Kasteel de Kinkhorst’. Het college heeft de gemeenteraad in april gemeld dat een aanvraag zou worden ingediend bij de provincie Drenthe om in 2009 Meppel Cultuurstad c.q. Culturele Hoofdstad te worden. Zo kon het college een deel van de aanvraag door de provincie laten betalen.

Eind 2006 was echter al bekend dat de provincie graag na Assen en Hoogeveen een plattelandsgemeente als Culturele Hoofdstad wilde. Ook was al bekend dat een dergelijk project van een week niet past binnen de provinciale Beleidslijn Culturele gemeente, die uitgaat van activiteiten over het hele jaar.
De fractie van de ChristenUnie vindt dat de gemeenteraad daarom ten onrechte tot 11 juli in de waan is gelaten dat er door de provincie € 90.000 kon worden bijgedragen. Dan zou ook de € 50.000 die de raad beschikbaar stelde voor Meppel Cultuurstad hiervoor kunnen worden gebruikt. In dat geval hoefde er dus nog maar € 60.000 te worden gezocht.
De fractie van de Christen Unie heeft de stellige indruk dat het college al veel eerder had kunnen melden dat Meppel weinig kans maakte om Cultuurstad te worden. De Christen Unie had dit onderwerp al eerder aan de orde gesteld en aangedrongen op duidelijkheid.
Roel Veerman heeft het college opgeroepen meer werk te maken van een correcte, zorgvuldige informatievoorziening naar de gemeenteraad.
Volgens wethouder Egbert van Dijk heeft hij de gemeenteraad zo snel mogelijk van de belangrijke informatie over de aanwijzing van Culturele hoofdstad op de hoogte gesteld. In april, op het moment dat de aanvraag voor het openluchtspel De Kinkhorst voor het eerst aan de orde kwam, was van een officiële aanwijzing van een plattelandsgemeente tot Culturele Hoofdstad van Drenthe in 2009 nog geen sprake. Van Dijk stel zich op het standpunt dat hij geluiden in de wandelgangen niet als formele informatie namens het college aan de raad dient te melden.

bron: www.meppelercourant.nl

Reacties op 'Christen Unie: Meppel kansloos als Culturele Hoofdstad Drenthe'