Kritische vragen ChristenUnie over beveiliging scholen

134_school2vrijdag 22 februari 2008 22:32

De fractie van de ChristenUnie heeft signalen opgevangen dat de gemeente de verantwoordelijkheid voor een adequate beveiliging na de verschillende branden zoveel mogelijk bij de schooldirecties heeft neergelegd. De fractie wil daarover opheldering van het college.

De CU is overigens blij dat de definitieve oplossing van de branden in Meppel nabij is. Een mix van betrokkenheid van individuele burgers en goed recherchewerk lijkt het mysterie te hebben ontrafeld, aldus fractieleider Roel Veerman. Langzamerhand is volgens hem het moment gekomen om op deze periode van extra dreiging terug te blikken, te analyseren wat goed ging en vaststellen wat beter moet.
De politie maakte woensdagochtend bekend dat de brandstichtingen in vijf schoolgebouwen zijn opgelost. Inmiddels zijn vijf verdachten aangehouden. Ze hebben hun aandeel bij de verschillende branden bekend. Geldnood en baldadigheid/vandalisme waren de drijfveren. De totale schade loopt in de honderdduizenden euro’s.

Volgens de ChristenUnie zijn er zaken voortvarend en goed aangepakt, zoals de bouw van noodvoorzieningen voor de Anne Frankschool in de Oosterboer. De CU heeft echter ook signalen opgevangen dat een aantal zaken beter moet. `Is het correct dat de gemeente bij de schooldirecties heeft aangedrongen op verscherpte beveiliging? Was het niet logischer geweest dat de gemeente zelf het voortouw had genomen in het organiseren van extra beveiliging?`, aldus de vragen van de CU.

Het college gaat direct na de voorjaarsvakantie met alle betrokkenen de verschillende aspecten van de samenwerking in de afgelopen periode nabespreken en onderzoeken. Daarna worden de vragen van de ChristenUnie zo spoedig mogelijk beantwoord, aldus gemeentevoorlichter Leo Weterings.

bron: www.meppelercourant.nl

Reacties op 'Kritische vragen ChristenUnie over beveiliging scholen'