Verdeeld stemmen in de fractie over de Essentgelden

essent rwe_tcm44-464632zondag 17 mei 2009 14:15

De gemeenteraad van Meppel mocht donderdag over de eventuele verkoop van Essentgelden spreken. Zoals u misschien wel weet, heeft landelijke wetgeving (de splitsingswet) ervoor gezorgd dat deze discussies nu overal in Nederland worden gevoerd.

In deze wet is vastgesteld dat de productie van energie (de centrales) en de levering van energie (bij wie de consument en ondernemer een contract afsluit) worden losgekoppeld van de beheerder van het netwerk. De netbeheerders blijven in overheidshanden, de energiebedrijven komen op eigen benen te staan. En dus worden ze bijna allemaal verkocht aan een ander (buitenlands) energiebedrijf om levensvatbaar te blijven. Andere landen hebben niet zo snel het Europees beleid gevolgd en dat betekent dat in de concurrentiepositie Nederlandse energiebedrijven op achterstand staan. Heel langzaam begint die discussie door de Essent-verkoop in de landelijke politiek door te dringen, terwijl Arie Slob, de fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer daar bij de behandeling van de Splitsingswet al op wees.

Nu dan het voorstel om Essent de verkopen aan het Duitse RWE. Een bedrijf dat niet serieus werk maakt van schone energie, terwijl wij dat in Nederland wel met z’n allen afspreken om te gaan doen. De discussie in de gemeenteraad hoefde wat de meeste fracties betreft niet lang te duren. Wat je ook vindt van dit alles, wij hebben maar een klein aandelenpakket Essent, de grote spelers (Noord Brabant en Overijssel) bepalen het en laten we nu maar gewoon verkopen.

Onze fractie zat in een lastig parket. We dachten ongeveer gelijk over de onwenselijkheid van de splitsing, ook over de slechte prestaties van RWE, maar niet over de vraag of we dus het verkoopvoorstel niet moesten steunen of desondanks moesten instemmen met het voorstel. Roel was onze woordvoerder en gaf in de eerste termijn helder aan waar de landelijke politiek ons had gebracht, tevens noemde hij dat er binnen onze fractie genuanceerd over werd gedacht.

In de tweede termijn gaf Gert aan moeite te hebben met de verkoop, maar wilde door middel van een motie kansen bieden om ook zijn steun te geven. In de motie stond dat het bedrag dat we zouden krijgen, besteed moest worden aan duurzaamheid. Als we dan de zeggenschap over duurzaamheid verliezen, kunnen we het zo terugwinnen. Ook Roel was voor dat voorstel.

Alle fracties hadden warme woorden voor het voorstel, maar hun zorg voor een sluitende begroting was groter dan hun zorg voor het milieu. Duurzaamheid is naar de mening van onze fractie geen hobby van een enkeling, maar een voorwaarde voor een verantwoord achterlaten van onze aarde aan de volgende generatie. Die uitgaven zullen we in de toekomst zeker moeten doen. Er werd ons signaalpolitiek verweten. Ons antwoord wat dat dit échte en verantwoorde signaalpolitiek is: je geeft een signaal af door daadwerkelijk iets te doen aan duurzaamheid.

Het kwam er op neer dat ons voorstel alleen werd gesteund door GroenLinks, die een motie had ingediend om niet in te stemmen met de verkoop van onze aandelen.

De conclusie van Gert was dat hij niet anders kon dan de motie van GroenLinks te steunen. Roel koos voor de realiteit van de politieke situatie en stemde in met de verkoop. C, kan dat? Een attente wethouder merkte in de wandelgangen al op wij het onderwerp splitsingswet wel erg letterlijk namen. We hebben niet eerder verdeeld gestemd. De kans is erg klein dat we het weer doen. Gelukkig konden we elkaar het vertrouwen geven om ons hart te volgen bij dit onderwerp. Er is geen landelijk ChristenUnie standpunt. Een kort onderzoek wees uit dat er in heel het land door de ChristenUnie fracties zowel voor, tegen als verdeeld werd gestemd.

Maakt u zich geen zorgen, we gaan na donderdag weer even eensgezind de belangen van de ChristenUniekiezer in Meppel behartigen als we de afgelopen drie jaar hebben gedaan.

Roel Veerman, fractievoorzitter

Gert Stam, raadslid.